|
|
|
|---|---|
|
Hej! Frågan rör inte bilstereo men jag tänkte att frågan passar in bäst här ändå. Det är så att jag köpt en kylbox som man kan koppla in på cig.uttaget och på såecifikationerna står det att det drar 50W. Min fråga är följande: Batteriet jag har i min 93:as 520 Touring är på 72 amperetimmar. Hur länge kan jag köra kylboxen utan att vara orolig för att bilen inte ska starta när jag ska iväg. Finns det någon formel för detta? Vi utgår från att batteriet är fräscht och fungerar som det ska.... MVH Fredrik Nilsson | |
|
P=U*I vilket i ditt fall ger en förbrukning på 50W/12V =ungefär 4A/h Vilket ger 18 h innan batteriet är helslut, men då kan du inte ens putta igång bilen. Tyvärr vet jag ej vilken strömstyrka som behövs för att få igång bilen, men gissningsvis så kan du inte utnyttja mer än hälften. |
|
|
Tjena Hubbe! Tack för ditt svar. Några 18 timmar lär den inte gå....tänkte mest på 2-3 timmar på sin höjd i det varmaste sommar Sverige. Tack för formeln, det var den jag var ute efter. MVH Fredrik Nilsson |
|
cdabox |
vart tjacka du en sådan ? vill ha =) In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
Cdabox: Köpte den på Coop. Valde den iom att man även kan värma med den. Praktiskt för att kunna hålla maten varm i vinter när man är ute på skoterturer :o) Billig var den också...ca 700 kr. Ser ut som ett litet kylskåp.... |
|
| U R welcome. | |
|
Aldrig bra att ladda ur en bly acc helt, även om bilen orkar starta. Timer? Finns det något man kan montera i handskfacket för att bara ha en kall kola till hands? Mulle |
|
|
Vill man starta (och det vill man ju) går det väl att montera någon slags batterivakt, som bryter strömmen till kylen när batteriet riskerar att laddas ur. En bilelfirma borde veta mer. Kanske lite overkill, men skönt att veta att bilen startar, även om man lämnar kylen igång. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Eller byter man ut batteriet mot ett batteri av marin/fritid variant. De batterierna är byggda för djupa urladdningar till skillnad mot ett normalt startbatteri i en bil som bara ska leverera stabil startström även i låga temperaturer. En blyacc av modell vanligt bilbatteri tål bara några djupa antal urladdningar. Ett batteri av marin/fritid modell tål ett otal totala urladdningar utan att ta skada. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
cdabox |
Corvette C5 bland annat har ac i handsfaket så pass kallt att man har en iskall bira till hands när man stannar. In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
VW passat också.. STANDARD! borde vara en smal sak att få till i en bmw, iaf med de priser som är. |
|
|
Tänk på att dessa boxar inte har en kompressor utan ett Peltierelement. Detta kan bara skapa en viss temperaturskilnad beroende på hur många lager som man "stackar" normalt ca 20-25 grader. Det innebär att om man lämnar bilen i solen med 60 grader i kupen så blir det 60-25 = 35 grader i boxen på max kylning, ingen höjdare. Har man 20 grader i bilen så blir det tom frost i boxen. Rådet blir alltså ställa boxen utanför bilen varma dagar, då funkar de kanon. |
|
|
antingen byt box till en med inbyggd batteri vakt eller koppla på ett relä som bryter vid 11 eller ngt |
|
|
Finns sådana kylboxar på 24liter som går utmärkt att lägga i bagaget, de säljs på gekås i ullared för 499:- ...är hittills nöjd med min ;) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.