|
|
|
|---|---|
|
Hej, bilen är nu inne på sitt tredje batteri sedna den köptes för tre år sedan den har i dag rullat 8200 mil. Generatorn samt laddreläer är bytta ändå kan batteriet vara helt slut när bilen ska användas. Någonting måste "tjuvförbruka" en massa ström eftersom batteriet töms över en natt. (Bilen används dagligen för ca 4 * 2 mils körning) Uppenbarligen är det inte generatorn för felet kvarstår efter bytet. Det är inte sannolikt att det skulle vara (konstruktions)fel på så många batterier som jag bytt. Hur felsöker jag enklast? Finns det ngt jag enkelt kan åtgärda för att minska antalet (kända) felkällor. Jag är mkt tacksam för svar! Credit aucune limite! | |
|
Öhhh en dum fråga men batteriet går väl att ladda när spänningen är för låg? Batterierna har en garanti på två år normalt så bara att gå in med och byta. Sen om den laddar ur batterierna över natten så har du en strömtjuv ngn stans, bara att leta. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Mät över olika punkter med avstängd bil så ser du vart det tar tjuvström ngnstn. Börja ändå med generatorn och gå sedan vidare med startmotor osv osv. "Snälla! Bromsa!" |
|
Koppla en multimeter i serie med +polen på batteriet och ryck sedan säkringarna en efter en tills du hittar var den tjuvar. Sedan är det bara att gå vidare när du har hittat vilken(a) förbrukare som går till den säkringen. Hade själv i vintras en "strömtjuv" och på min var det generatorn men den har du ju redan bytt. mvh Mackan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vilström över 20mA räknas som hög men kan uppgå till maxvärde 40ma. kolla så att bilen intar sovläge efter ca 15 minuter, dvs dioden på växelväljaren slocknar,bla annat, den lilla tempfläkten i kliman stannar.Så fort du påverkar bilen med larmnyckel eller öppnar en dörr eller lucka så att innerbelysningen tänds så väcker du bilen igen.check mejl. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack allla för bra tips! Ja gglömde nämna att stereon (fabriksmonterad) alltid lägger ab när batterispänningen är låg. Sedan får man inte liv i den förrän jag har lossat en pol på batteriet. Detta händer även när spänningen är låg men inte så låg att det inte går att starta bilen. vad är anledningen till detta? Credit aucune limite! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan ju vara en spänningsövervakning som automatisk slår ifrån steroen när bilens battericapacitet är låg??. Har du DSP förstärkare (High systen proffessional och telefon monterad eller förberedd. När telefonen är inkopplad under timertiden (i väntan på viloströmsläge) så förblir DSP förstärkaren aktiv och förbrukar då 0,6A vilström. adapterkabelbyte eller DSP förstärkarebyte resulterar det i. ///MVH Hasso Länk |
|
Slutligen: Nånting eftermonterat, larm t.ex som kanske håller bilen kvar i vaket läge. Den drar 3-4A då, och du får exakt de symtom som nämns. Om du inte har automat med lysdioden som indikerar så kanske det inte går att se om/när bilen går ner i sleepläge. Med BMW:s diagnosdator kan man kolla och även forcera bilen till sleepläge utan att vänta de 16 minuterna som annars krävs. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.