|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| har precis varit och hämat kamkedje sträckare och glidskenan i toppen är det någon som har bytt detta och kan ge mig lite tips, hur mycket jag behöver riva ??, känns ju lit onödigt att riva hela motorn om jag inte behöver det/ tack | |
|
Tänkte fråga samma sak. Försvinner det nåt ljud från kedjan när man byter? Ska man byta glidskena samtidigt? |
|
RafkoM3 |
Trkra: Kamkedjestræckaren tar du "Utifrån", lossar med 24nyckel eller liknande. Akta fjædern nær du tar loss den. Nær du sætter tillbaka den så ska du lufta den oxo. Øppna den lilla skruven længst ut och fyll på med olja in i hålet. Oljakanna med vaccumslang brukar jag anvønda till det. Starta bilen, øppna den lilla skruven o låt den komma ut lite olja och stæng sen. Gør så några ggr.. Før att byta glidskenan så måste du ha av brøstkåpan tyværr. Sitter lite tajt om motorn ær kvar i bilen... Länk Länk |
|
Menar du skenan i toppen (mellan kamdreven) så är det inga problem, bara att ta av ventilkåpa och byta. Det är lite trångt i bakkant, så du får nog lossa på kabelkanalen för att få av ventilkåpan. Jag har haft loss allt och tagit bilder som jag tänkt skicka in som mektips, men det har inte blivit av än.. Passa på att kolla kamaxlar och ventilspel när kåpan är av! Har för mig att jag läst att kedjespännaren från 3,2L ska vara bättre, och att den passar rätt i. Skruva isär kedjespännaren så långt det går när du ska montera den, så är det mindre spänning i fjädern, dvsw lättare att montera! Lycka till! |
|
|
>Rallyfinnen Skulle du kunna maila dom till mig tror du? Skulle uppskattas mycket ;) |
|
| skulle också vilja ha mail med dom bilderna , MVH/Mojje | |
|
Rallyfinnen: Du får gärna maila bilderna till mig med. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
| jag vill oxå ha bilder !!! jag ska byta på min i midsommarhelgen jag kan ta lite bilder när jag byter på min, tack för alla svar | |
|
Ja, nu har jag beställt spännaren och övre glidskenan, fanns tydligen ytterligare en glidskena. Ngn som vet om den också bör bytas? Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
trkra: Köpte du orginal 3.0 spännaren el. 3.2 spännaren. Jag beställde orginal men har blivit lite tveksam till om jag kanske inte ska ha en 3.2 spännare ändå eftersom den tydligen ska passa samt vara bättre på ngt sätt. Förresten är det ngn som vet varför 3.2 spännaren är bättre? Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
| jag köpte spännare till 3.0, det var knappt han ville sälja denna till mig han tyckte att jag borde byta kedja och alla glidskenor oxå, dom hade haft ett "par" m3or som dom bara hade bytt spännare på och efter ett par månader så hade kedjan gått av, vet väl att jag borde byta kedjan oxå men det klarar man ju tydligen inte av själv, rasar motorn får jag väl köpa en ny | |
|
Oj, fan det låter inget vidare att kedjan kan gå av. Nu vet jag inte om jag vågar byta spännaren. Iofs kanske dom på bmw säger så för att få dig att lämna in bilen hos dem för ett kedjebyte. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
| inte alls omöjligt att han bara ville skrämmas han sa ju aldrig heller hur långt bilen hade gått.. | |
| Låter ju sjukt att kedjan skulle gå av. Men man vill ju veta säkert om det är en bidragande orsak när man byter spännaren. | |
| hmm om man sätter i en ny spännare som skall hålla kedjan spänd i stället för att den ska ligga och skramla , så kan jag aldrig tro att den skulle gå av för att man sätter i nya fräscha saker,, byt bara säger jag , det kommer jag göra och jag har inte ens några missljud ännu , gör det bara pga av att jag vill vara säker på att det håller , och sparar glidskenerna så jag slipper byta dom , det är ju samma som med olja man byter för att vara på den säkra sidan vid 500mil i stället för 1000 mil som typ dom flesta oljorna klarar i dag , | |
|
Ledsen att jag inte kunnat maila bilder, hoppas det gått bra ändå! Siter hos en kompis o surfar, så jag försöker få det att gå fort..(även om modemet är långsamt..) Läste på någon sida om detta med kedjespännaren.. 3,2:an har tydligen dubbla kolvar, som ska vara bättre.. Passar tydligen på E30 M3 också. En varning: När man lossar och sätter fast ventilkåpan ska man skruva lite åt gången på skruvarna, typ lossa ett varv på varje skruv och börja om igen, samma gäller vid montering. Dom ska inte dras år mycket, behövs lite fingertoppskänsla. :-) Om ventilkåpspackningen ser bra(fräscht gummi, inga skador) ut behöver man nog inte byta den. |
|
|
Tjena. Har precis bytt min spännare. När jag sedan startat bilen och varit ute och kört en sväng så tycker jag att den skramlar mera än innan bytet. Kan spännaren ha hamnat snett eller nåt, ngn som har ngn aning vad det kan bero på? Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
Esa |
Har du kollat så du fick spåret rätt, ska vara lodrätt. Sen ska du fylla spännaren med olja genom att lossa nippeln och fylla med oljekanna och slang tills det flödar över. Men annars är rekommendationen, köp 3,2 spännaren istället. Den är bara att skruva ditt med spåret åt rätt håll. Den håller kedjan spänd även efter långt stillestånd vilket inte den tidigare gör. Dessutom väger den 88gr mindre. ;) |
|
Tror att jag fick spåret i rätt position, det var ju ganska bökigt att få ihop det så den kan ju ha hamnat fel igen. Fylla på med olja i den gjorde jag inte, trodde den gjorde det själv när motorn gick. Ska prova det imorgon då så får jag se om det blir bättre. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Har hört att man alldrig ska behöva byta kedja.. den ska hålla motorn ut å lite till... |
|
| ST0FFE> det är inte kedjan som diskuteras. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.