|
|
|
|---|---|
|
Jag har en manometer som mäter mitt bränsletryck, denna är ställbar. Jag har ställt den på 4 bar på tomgång. Om jag ger gas kan jag dock se att trycket sjunker. Ska det göra det? Till saken hör att bilen är seg att få igång, den tappar helt enkelt trycket. Det beror inte på någon läcka i motorrummet eller filter/slangar. Filtret är f.ö. bytt. Som jag tidigare nämnt har jag hög CO (6.0) och lite diffusa ryckningar vid "finkörning". Hur vet jag om min bränslepump levererar som den skall. Räcker det att jag har bevisligen trycket uppe vid tomgång eller? | |
| Bränsletrycket är konstant relativt trycket i grenröret. | |
|
6,0 i co !!! det var HÖGT för att vara en 535'a! Kan det vara något lurt med din luftmängdmätare ? Luftfiltret har du väl bytt? Kallstarts ventilen fungerar den ?? Du har en liten (tror det kallas) förpump i som sitter i tanken , det ju bero på den att den är svårstartad... Billy B-10 Länk |
|
|
Får ta och kolla upp förpumpen, men det är något annat som spökar. Jag har skrivit det tidigare men tar chansen att få hjälp igen... Jag har 6.0 i CO halt och visst är något fel. Frågan är VAD? Bilen rycker lite grann vid körning med jämn gas eller lätt acceleration. Speciellt kring 2-3000 rpm. Irriterande men körbart. Den går fint vid fullgas dock... Problemen uppkom efter att jag hängt i en motor från en 735 -88. De varierar i grad, ibland märks de knappt. Jag har mätt upp och/eller bytt följande under det jävla halvår detta gäckat mig: Luftmassem. Tändspole Tempgivare Kabelhärva Extra jordledning dragen Ny olja, filter Spridare Stift Testat att jag inte har tjyvluft/vakuumläcka Tomgångsmotor Tändkablar Perfekta komp. värden (13kg rakt över) Luftfilter bytt Gasspjällskontakt Rotor och fördelare bytta Kvar finns motronic byte, men jag har inte råd eller möjlighet att testa annan box. Den sägs dessutom sällan ge symptom utan funkar eller funkar inte alls. Någon som har förslag? |
|
| Jag har föresten kopplat bort matningen till kallstartsventilen för att utesluta att den läcker. Inte hjälpte det. | |
Paap Reeder |
Hej! Du kan inte köra med 4 kg i tryck på tomgång. Det är klart att CO blir 6,0 då. Du ökar bränslemängden mera med att öka trycket än justera öppettiderna på spridarna. Bättre är då att minska trycket till 2,5 och sedan koppla in en styrning på tempgivaren. Genom att dra ner tempen ökar Du sedan br. mängden elektroniskt. MVH /// Paap R |
|
Jag har inte haft detta 4kg vid besiktningen, bara noterat att bilen drar ut kraftigare sedan jag höjt trycket samt bytt bränslefilter. Intressant idé med tempgivaren. Du har föresten mail Paap... |
|
|
Padde...Jag har för mig att Motor Nord har/hade iaf en liten ombyggnadssats för just detta med variabel reglering av bränslemängden via en potentiometer inuti kupén. Det var som Paap skriver en möjlighet att "lura" tempgivaren till Motronicen och ge den mindre el mer soppa pga omständigheterna...Ring och kolla vet ja.. Mvh Janne. |
|
|
Det borde ju vara en enkel sak att bygga en egen. Beställa ett ställbart motstånd som går från runt 100 ohm till 2-3kohm, som motsvarar kall motor, och sedan bara dra in kablaget i bilen. Fast man kan ju som du säger höra med Mnord först. Det är ju kul att customisera sin gamla bil! Igår laborerade jag med alla lägen på motronicen, bränsletryck samt med luftskruven på LMM. Det verkar som om bilen går bäst med ett b-tryck på 3-3.5 kg och med den 3% kortare spridartiden med luftsskruven i mittenläget. Jag är osäker på motronicen dock, min verkar ha 8 lägen istället för de 7 som jag har på min lista. Den lite ryckiga gången vid låga varv och gaspådrag är mest uttalad då bilen får mycket soppa. Förmodligen går den för fett på låga varv, vilket också sabbar avgasvärdena. Efter att ha öppnat motronicboxen ser jag att den är helt rostig och "ärjad" av, förmodar jag, fukt som trängt in. Jag ska köra kontaktspray och inspektera den så gått det går idag. Kanske gör det nytta. Annars är det väl bara att leta reda på en box att byta med för att veta om det är där felet ligger. Kan det ha spelat någon roll att jag vid besiktningen hade en spricka efter grenröret som förmodligen sög in luft? Pågår det så nära motorn någon slags efterförbränning som kan påverka och höja CO halten? Jag tycker nämnligen att jag borde ha hittat något konkret fel nu efter att snart ha gått igenom alla aktiva delar i systemet. |
|
|
Rost inne i styrboxen kan väl aldrig vara "bra" :) Det där med läckage i avgassystemet vet jag väl inte om det spelar så stor roll att du får CO underkännt. Jag menar vi får ju ha hela 3,5 i CO-halt på våra "klenoder".Och av ett litet avgasläckage så borde det väl inte sticka iväg mot 6.0 tycker jag...Snarare sänka det. Konstigt iofs att besiktningsmannen inte struntade i att mäta CO när han visste att du hade ett läckage där(eller gjorde han det?). Du borde fått en ombesiktning av bilen just pga läckan tycker jag. Nåväl,det hjälper ju inte dig nu förståss... Trist fall hur som helst. Lycka till med fortsatta letandet måste man säga.. Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Hej! Vill inte hacka på MNord - den satsen kostar ca tusingen vill jag minnas - men om Du köper en 3 kohms pot för några tior - kapar kabeln till givaren och drar in trådarna till cockpit så har du fixat det på 5 min. När Du sedan "drar" så måste du efterjustera för hand. "Man känner trycket i stolen vartfter man pillar på poten". Lämpligt är då att montera den exvis på vxlspaken. ELFA har små smidiga som man kan pilla på med pekfingret. Motronicdatorer i all ära men här kan man verkligen anpassa effektuttag efter det aktuella behovet. Skall man förbi en Trollhätte- racer ... pillar man bara litet på spaken. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.