|
|
|
|---|---|
|
Har en baslåda med 4st visaton 8:or och ett 4ch Hifonics steg. Som det är nu är 2ch bryggade och nerlastade till 1ohm till baslådan, 2ch till framsystemet. Får jag bättre ljud/effekt i baslådan om jag lastar ner steget till 2ohm dvs brygga 2ch till 2 basar * 2 så jag anväder hela steget till bara baslådan? | |
|
Förhelvete 1ohm... du kommer ju steka det där steket när som helst och bilen kommer säkert ta eld och brinna upp.... MINST 2 OHM... Lita på mig.... Och även om det står att steget klarar 1 ohm (som jag inte tror att det står) så låter det ju inget bra... ----------------------- Min E30: Länk |
|
| I teorin ska du få lika mycket effekt på basarna som du kopplat nu, jfrt med att köra som du funderar på. Nu vet jag inget om det steget du har, men även om det skulle vara stabilt ner till 0,5 ohm i stereo / 1 ohm mono som du kör nu, så lär det knappast ha en så fin effektkub att "teorin stämmer". Så jag tror att basarna kommer att få mer effekt om du använder alla 4 kanalerna. | |
Robsarve |
Det finns hifonicssteg som är byggda för 1 Ohms last, men du får defenitivt mer effekt och kontroll om du går upp till 2 Ohm. |
| Killen som har grejerna nu har kört grejerna nerlastat till 1ohm i 2-3år plus att lådan va me i sm för 3 år sen kom 4 har jag för mig. Ljudet är nog det renaste och fastaste jag hört från en bas låda (bandpass låda) en otrolig punch i ljudet. Hade det inte varit för att jag blev frälst när jag provlyssnade så hade jag inte ens funderat på att köpa så gamla grejer. | |
|
Tackar Greenberg o Robsarve då ska jag nog köra 2ohm o ta ett annat steg till fram systemet. Hur grov strömkabel behövs tro nu har bar 8 kvadrat typ?? System Optima 55amp batteri Hifonics 4*35 räser häftiga rms watt American Pro 2*200 sunkiga skryt watt 4st 8" visaton basat på xx watt osså nåt mds framsystem Eller kan man kompensera tunn ström kabel med kondensator? |
|
Robsarve |
klen kabel ger spänningsfall och effektförlust, varför snåla på ett par hundringar när du redan har lagt ut så mycket. Kondensator stabiliserar spänningen, men kan inte höja upp den igen. Utan att räkna för mycket så rekomenderar jag 21-kvadratmm. |
Robsarve |
klen kabel ger spänningsfall och effektförlust, varför snåla på ett par hundringar när du redan har lagt ut så mycket. Kondensator stabiliserar spänningen, men kan inte höja upp den igen. Utan att räkna för mycket så rekomenderar jag 21-kvadratmm. |
|
Robsarve: Kan man velje -for- tyck strømkabel, eller spiller det ingen roll bare den inte er for liten (kvm) og leverer for lite strøm? Noe sted man kan lese om emnet? (Strømkabel, signalkabel, høgtalerkabel osv).. |
|
|
Strömkabeln installerades för en par år sen till helt andra grejer och nu är det dags att uppgradera litegrann. Då blir det en ny kabel då minst 21 kvadrat. Vet nån vart man kan placera ett framsystem i en e30 för att få en bättre ljudbild än den man får om man monterar o org hålen? |
|
Robsarve |
För tjock kabel kan man aldrig ha. Vet inte nåt bra såhär rakt upp och ned, blir väl tvunget att skriva det själv som vanligt... :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.