AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.091

Söker manual o slutdämpare till E46

rbaron
Tjenare grabbar...

Har importerat en 318 E46:a och söker nu med ljus o lykta efter en svensk manual. Någon som vet var man kan få tag på en sådan?
Var får man tag på en slutdämpare med dubbla kromade slutrör till vettigt pris. Simons system är bra, men "lite" dyra tycker jag. De skall ha 2.300:- för slutdämoare med 2 75mm's rör.
För instruktionsbok, åk in till BMW och spendera en 100-150 kronor får du en alldeles ny och fin sådan.
simons system är iregel billiga, priset du fått är i princip hälften av vad alla andra tyska sportsystem kostar. De är dock rostfria.
Hitta ett sportsystem för mindre pengar än du nämner till e46 är mission impossible

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
rbaron
Tackar för svaren...
Har varit inne hos BMW här i Malmö och beställt manual. Kostnad
238:-. Leveranstid...1 dag.
Är det ens lönt att sätta på kromat ändrör??? Alltså inte byta
från dämparen o bakåt utan endast köpa dessa kromade avslutningar för typ 300-500 spänn.
Om de är lönt eller inte är ju en smaksak, grejen är att du får ingen effekthöjning av en slutljuddämpare av sport typ heller.
de är rent visuellt. Dvs du kan lika bra handla dina kromade ändrör.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Du får ju ett lite mulligar ljud med sportsystemen.
Jag har ett tfn nummer till en kille som ville sälja ett sånt till mig billigt men det var till E46 och inte E36 så det var inte aktuellt för mig men kanske passar dig. Vet ej ngt om skick eller så men ring honom och lyssna. Det var till E46 328 men det kanske passar? 08291351.
Bara en liten kommentar angående kromade dubbla slutrör. Se till att du köper ett par så att det inte ser ut som vissa "loosers" har.

Det är när man ser att det är ett rör som sedan blir till två kromade utblås ;) Det ger altid mig ett stort leende på läpparna iallafall. Brukar inte vara något problem om mn handlar irginal och har någon form av bakkjol som går ned något, lyckligtvis är många av dessa ej BMW-isar.
Hubbe: Självklart syftar jag på E46 när jag påstår att ljudskillnaden knappt infinner sig. på E36 är de skillnad som natt och dag. Givetvis m3an undantagen samt e46or med m54TU som har dubbla rör hela vägen. Tro mig, de blir ingen skillnad. Nu kan jag iof inte svara för 4 cyl e46or eftersom jag inte ägt en sådan. men är antalet dämpare samma som på 6-cyl e46 så är de som jag säger.
För att få ljud måste man byta ut mitteldämpare samt slutdämpare till race dito, eller helt enkelt ett rör samt bakre ljuddämapre.

Givetvis håller jag med CoolBlue.. om att de är totalt osmakligt att köpa en ett till 2 attrapp :) som de faktiskt är.
Vill man ha dubbla blås på en bils om bara har enkelt så blir det alltid bäst att byta ut bakre ljuddämparen.

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
wendtan: Det kan være lite svårt for meg å forstå alt som blir skrevet på svenska ibland (hehe).. Får man lite bettre ljud om man skiftar kun bakre ljuddämapre om man har M54-motoren?

Vet at det inte er så på den gamle (320 2,0l, 323, 328), men de låter vel en aning mindre då dom inte har dubla rør..

Er også enig med CoolBlue. (Missa inte en detalj på en detalj!)
Morten: Du har uppfattat rätt. På M54 räcker det gott att byta bakre ljuddämparen. Eftersom de är dubbla rör hela vägen.
På m52 E46 så sitter det enkelt rör hela vägen och de är hopplöst. Jag har bytt bakre dämparen mot en sportdämpare samt beställt ett rör från eisenmann som ersätter mitteldämparen. Blir jag inte av med symaskins ljudet nu då blir jag arg.:)

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
wendtan: ok :) Da får jeg se til at jeg får tag på en M54.

Hur blir det om man byter alle demperene hele vegen på 320 M54 og 323 M52? Fortsatt mer ljud i M54 då?

"Anklaga inte nordmannen for alla skrivfel."
oxbow
vilka modeller sitter M54:an i då?
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
oxbow: M54 er den 'nye' motoren. Bl.a 3-serien fikk en oppgradering med helt ny motor med bedre ytelse/effekt som 2001-modell. (Altså før facelift).

320 ble til 2,2 liter, 170 hk.
323 byttet navn til 325
328 ble til 330 osv.

E46 320 Ci 2,2l kom høsten 2000 vet jeg.

Se modellguiden!
E46: Länk
Morten: Byter du alla dämpare efter katalysatorn så blir de 6 cyl muller både på 320 m54 och 323 m52. Vilken motor som låter mest/bäst är svårt att säga, jag skulle dock gissa på 320 m54

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.