AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.054

535i(E39) Är min bils styrservopump dålig?

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på er alla

Jag har botaniserat igenom 9 st A4-sidor med urklipp från befintliga inlägg som behandlar närbesläktade problem, men är fortfarande osäker om jag tolkar informationen på ett rätt sätt. Jag är därför tacksam för synpunkter och goda råd från er innan jag går vidare med åtgärder.

När jag har kört ett tag, blir styrservoverkan ”svampig” och då är det mycket svårt att vrida ratten när bilen står still och motorn går på bara tomgång, t.ex. då jag behöver fickparkera. För att kunna vrida ratten överhuvudtaget, måste jag då hänga mig på den och vänta på att pumpen skall pumpa in olja i systemet. Trögheten uppstår c:a i mitten av det fulla rattutslaget och åt båda hållen. Jag vet inte om detta är normal arbetstemperatur för servooljan, men när detta är ett faktum, är den så pass varm att det knappast går att hålla i ett finger. Observera dock att när bilen/motorn är kall (=servooljan är också kall), eller då yttertemperaturen är låg som under vinterhalvåret, är problemet så gott som obefintligt. Jag har också verifierat att den elektriska fläkten framför kylaren fungerar som den skall – oberoende om AC-kompressorn är inkopplad eller inte – och då borde servooljan få optimal kylning eftersom den leds i en slinga mellan just denna fläkt och kylaren. Som tillägg, kan jag också säga att jag aldrig har haft någon ”amerikansk” servokänsla på bilen någonsin, d.v.s. kunna vrida ratten med bara ena handflatan, utan har alltid behövt använda båda händerna! De gånger som detta är någorlunda möjlig är det på vintern då is och packad snö ligger på marken.

De naturliga frågorna är:

1) Är servopumpen dålig? Finns det i så fall någon möjlighet att reparera pumpen själv eller att få den reparerad hos någon special verkstad? (i Stockholms område). Fungerar de oljetillsatser på marknaden som påstås reparera tätningarna i servopumpar?

2) Är det själva servooljan som är dålig och behöver bytas? Kan man i så fall suga ut större delen av oljan uppifrån, utan att behöva lossa några slangar? I ett tidigare inlägg antyds att om man lyfter upp bilen på framsidan och rattar omväxlande med fulla rattutslag, så skall oljan pumpas upp till behållaren och kan då sugas upp. Har någon av er praktisk erfarenhet av denna metod?

3) Kan det finnas andra orsaker?

Lev gott

Ellinas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om din hetmejl fixar det så har du ytterligare 9A4 att läsa.
Jag skulle börja med att tappa all olja och byta till ny, måste vara den billigaste varianten. Nån lyckades få till sin 528 med bara ett oljebyte, men du har säkert samma servotyp som 540? så de är inte samma på modeller av lägre valörer.
Finns fler som haft servobekymmer på E39 V8 undrar om inte "George" var en av dom.

///MVH Hasso
Länk

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej Hasso

Ett STORT tack för att du engagerade dig så stort i mitt problem. Jag vågade aldrig räkna med att få hjälp av den digniteten! Jag har nu sparat både dina två mails och de bifogade filerna lokalt på min hårddisk och skall snart läsa igenom dem. Jag är säker att de kommer att vara till stor hjälp. En liten sak bara: Utöver själva mailen, har jag fått en serie med jpg-filer med följande 1:a extension/index: (ingen index),1,2,3,5,6,7,8 och 9. Det ser ut som om serien är bruten, eftersom filen med index 4 saknas. Kom den inte med av misstag, eller behöver jag den inte?

Jag tror också att det finns anledning att tro att servooljan på min bil aldrig har bytts ut tidigare, eller att den är av suspekt kvalitet.

Jag antar att 535i och 540i har samma typ av styrning och servo.

Med vänliga hälsningar

Ellinas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.