AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.611

Köpte fälgar av en kille, de var platta, vad göra?

mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Hej. Det är som så här att jag har 17"stilautofälgar på min bil, men när jag kör över 80 skakar ratten... Åkte o lämnade de på balansering då jag trodde det var felet, men då sa däcksverkstaden att fälgarna var platta på ett ställe... Innerkanten slår uppåt och neråt...
Satte ut köpes annons här, och fick svar av en som hade tre likadana...
Ringde upp snubben och frågade om skicket, och jodå, två av de skulle gå och åka på...
Skickade en polare förbi att hämta dom då dom fanns i Eskilstuna, polarn var i V-ås ändå och gav honom 250 spänn för besväret, det kunde det ju vara värt för att få sjyssta fälgar??? Åker till däcksgubben för att kränga på godkända däck på fälgarna, men när han sätter upp de i maskinen är de minst lika jävliga som mina, så det är alltså ingen ide att ens försöka... Ringer killen som sålt de, och han säger ju typ ingenting, bara massa konstpauser, och att han trodde de var sjyssta... Nåväl, sa att han får komma o hämta skiten för jag inte vill ha de, men han var bara tyst i luren.. Då sa jag att ok, fundera och hör av dej, jag mailar kontaktuppgifter... INte fan hör han av sej, så jaeg mailar igen o frågar när han tänker komma o hämta skiten...
Då får jag ett svar att "Jag tänker varken hämta dom eller betala in några pengar. Om du inte är nöjd med dom får du åka hit så jag får testa dom på min bil. Är dom ok så är dom annars får du dina stålar tillbaks. Det får i så fall bli i månadsskiftet då min bil för närvarande har körförbud."
Jo tjena att jag tänker slänga ut 300spänn till på att åka dit o tillbaks, o sen kanske han ändå håller på och jävlas när man väl är där?
Vad fasen kan man göra? Skicka ngn som bankar är ju inte så bra:-(
Finns det i värsta fall ngt ställe förutom intera och mattsons smide som riktar alufälgar BILLIGT?

/Team valsjö/Möken
Visa användare
76
JerdaN
E71 X6 30d -11
Det går att "slå" rätt en fälg. Frågan är bara vem som vill anta sig jobbet. En bekant till mig berättade när han jobbade på en däckfirma, att de fått rikta en 19":s fälg med våld... De hade fått igenom balanseringen och allt efteråt, men frågan är hur det blir med härdningar och allt. Det är väl möjligen en desperat utväg. Nämnas ska även att han är väl inte är "smidigaste-killen-i-stan" heller. Frågan är dessutom ifall ägaren till 19":s fälgen visste om detta.
Hade det varit min fälg som du beskriver hade jag nog kontaktat en fälgriktare. Läs i Bilsport så hittar du säkert något företag i närheten som kan ge dig ett prisförslag för dina fälgar.

Lycka till!

Framhjulsdrivet? -Skulle inte tro det du...
mackan325
Fälgfixarna eller dylik verkstad kan rikta en fälg, inga problem. Vad gäller begagnade saker köper du i befintligt skick och kan alltså inte göra ett skvatt.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är som mackan säger du kan inte göra ett skit,det är upp till dig som köpare att kontrollera vad du köper privat..så det är väl bara Intera som gäller..jag köpte 4 17 tum BMW orginal förra året jag fick en fälg som var oval..
pr
94
pricken
525i 1991
Granitsilver
16"
www.intera.se
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Som jag ser det så finns det inget problem då säljaren har erbjudigt sig att testa dem på sin bil vilket gör att det (lagligt) sett ej finns ngt att göra än att gå med på det då han dessutom är villig att häva köpet om de visar sig dåliga.

Frågan om god tro beror på om säljaren VERKLIGEN trodde att de var justa. Om säljaren visste att de ej var juste då gäller ej god tro.

Sedan finns det aspekten att man som säljare borde visa lite mer "känsla" än så. Jag skulle personligen inte sälja ett par fälgar om jag inte hade testat dem innan då utfallet avgör priset. Det är OK att sälja dåliga fälgar om köparen är upplyst om att de är dåliga.

Nä! I det här fallet får du nog bita i det sura äpplet och känna dig "blåst". Att hota eller dyligt kommer ej att förbättra dina utsikter. Vänta till månads skiftet. Åk dit och testa. Bli 300 :- fattigare med möjlighet till antingen "refund -300:-" eller ett par fälgar som kommer att göra dig nöjd (dock 300 :- dyrare). Som någon skriver på forumet "Gott omdöme får man av erfarenhet - Erfarenhet får man av dåligt omdöme"

"Snälla! Bromsa!"
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Hej

Lånar denna tråd till en fråga då det är samma ämne.

Är sugen på en ny omgång fälgar till E30:n. Problemet är att fälgarna har varit på en bil som stått avställd i fyra år. Då fanns det dåliga däck på fälgarna och dessa däck har blivit platta.

Frågan är då om även fälgen har kunnat bli oval av detta?
Kan man alltid se om en fälg är oval med ögat eller den måste testas hos en däckfirma?

Hälsningar

Henrik

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Fälgen blir inte oval av att stå.
Du kan hissa upp ett framhjul och snurra på hjulet för att kolla om fälgen är oval.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Tack för det snabba svaret.

Henrik
Visa användare
243
McLarry
316 it-95 jobbarbilen
320im touring-98(frugans)
740ia e32 sommar bilen
tjena. Jag köpte en uppsättning rondell 58or från
Gummihuset, körde 1 år utan problem, men sen
när jag lämnade in bilen på Bmw för sänkning så
slog det i ratten hejdlöst när jag fick tillbaka bilen.
Efter mycket bråk & gnäll visade det sig att mina
fälgar var ballanserade med centrum ringar.
Åkte till en däckfirma i stan å dom satte dit nya
& ballanserade alla hjul, vilken skilnad, som natt å dag.
Dom på verkstaden hade satt tillbaka mina fälgar
men glömt ringarna.
mvh McLarry
Gasfot
Moparmöken/ Lämna in fäljarna på Intera. Dom gjorde riktning och kantrep på mina Corvette-fälgar och det blev perfekt och inte var det dyrt heller. Ovaliteten blir tydligen av hårdare besök nere i "potthål" och sådana finns det ju tyvärr gott om på våra vägar i dag. Nästan alltid är det den inre sidan på fälgen som ger med sig.

Adressen är www.intera-sverige.se (Dom finns på Smärgelvägen i Skogås, 08-18 81 81)
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
--->gasfot.
Har gjort mej av med bilen för länge sen nu, de platta fälgarna lånade jag ut till en kille med en camaro istället o hoppas på att inte få tillbaks dom då jag inte har någon nytta av tre plattisar...
Gasfot
Ok, missade ditt inläggsdatum som tydligen nästan alla andra före mej gjort också. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.