AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
418

Trilskandes övervarvningsstopp M5

Fr
66
Frenzy
M5 -94 E34
M5 -90 E34
Övervarvningsskyddet slår till vid 6500 rpm för att elektroniken har ställt in sig i "nödläge". Motorn ska varva 7800 rpm. Jag åker till BMW verkstaden och de nollar elektroniken och bilen går nu att varva upp till 7800 rpm. Men efter några dagar så hoppar "nödläget" i och 6500 rpm blir maxvarv igen.
Det börjar bli tjatigt att åka till verkstaden för samma problem hela tiden. BMW verkstaden får fram ett felmeddelande: 42 Hastighetsgivare signal inte sannolik. Men de har kollat hastighetsgivaren och påstår att den är ok. Har någon därute råkat ut för något liknande och var sitter denna givare om man skulle prova att byta den ändå?
En sak till: Vindrutetorkarna går bara på intervall eller fullfart, i normalfartsläget går de som intervall också. Läste att på normalfartsläget så ska torkarna automatiskt gå över till intervall om bilen står still. Kan det alltså tyda på ett Hastighetsgivarfel?
Tack på förhand.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Tror du är inne på rätt spår. Men det är bara en gissning. Jag tror att flera modeller använder abs-sensorer som hastighetsgivare. Om det är så på din bil, det törs jag inte uttala mig om, men kolla upp det. Inga felkoder från ABS:en?
Kolla kablage annars. På E30 mfl. sitter hastighetsgivaren i bakaxelklumpen och kablaget till den är en vanlig orsak till att hastighetsmätaren inte fungerar. Men din verkar ju fungera eller hur?

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Sökte på forumet och hittade följande tråd:
Länk
Där disskuteras ditt bekymmer. Verkar finnas flera tips på vad du kan göra. Läs hel tråden...

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Fr
66
Frenzy
M5 -94 E34
M5 -90 E34
Läste tråden, vad kul att se att det är fler som inte kan varva ut :)
Hastighetsmätaren fungerar felfritt vilket talar emot att det skulle vara givaren i klumpen. Jag har hört att ett sätt att ta bort fartspärren vid 250 skulle vara att mixtra med givaren eller kablaget på något sätt. Det är nog dags att krypa in under bilen och kolla lite.
Hittils har jag varit tvungen att åka till märkesverkstaden för att nolla felminnet och därmed få bort spärren vid 6500 rpm. (kostar 400kr). Finns det något sätt att nolla minnet själv?
Fr
66
Frenzy
M5 -94 E34
M5 -90 E34
Läste runt lite och: Aha! Fartspärren är en vajer som stryper gasen. Det visste jag inte....
Allvar... varvar du bilen till 7800rpm? Orginal?

/Jimmy
Länk
Fr
66
Frenzy
M5 -94 E34
M5 -90 E34
Ok, har kollat upp det hela och det verkar som 7500 rpm ska vara maxvarv när varvstoppet ska gå in och bryta. Men uppgiften om att maxvarv skulle vara 7800 har jag faktiskt fått från den lokala BMW verkstaden.
Och Ja, motorn drar ju bara mer och mer ju närmre stoppet man kommer så vid race så låter jag alltid varvet gå upp på rött innan växling. Nu när den bara varvar 6500 så händer det ofta vid omkörningar att det slår till. Man märker ju inte att det är dags att växla för den mattas inte på höga varv som vilken annan motor som helst.
Oj, nu låter det som jag kör som ett svin och inte bryr mig om motorras alls men det är inte riktigt så illa, men KUUUL!
7250 rpm är oginal varvstopp på 3.6L och med chip brukar de öka till 7500 rpm..

/Jimmy
Länk
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Ett sätt att själv nolla felminnet är att bryta strömmen, alltså bort med batteriets jordkabel i 10 minuter. Detta nollar felminnet men felet återkommer ändå så det bästa är ju att kolla upp det ordentligt.
Fr
66
Frenzy
M5 -94 E34
M5 -90 E34
KANON! Slet bort batterikabeln i en timme minst, gjorde susen. Nu varvar det så varvräknarvisaren pekar åt helvete.
Har grävt under och i bilen men inte hittat något fel, så tills vidare får man väl köra med batteritrixet.

Tack för hjälpen!

M5, för oss med liten lem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.