|
|
|
|---|---|
Mullpung |
Min display blinkar i takt med basen när jag krämar på lite ljud, köpte ny cd spelare idag + baslåda och slutsteg, trodde att den gamla cd spelaren var gammal och kass, men det blir samma sak med den nya! vad kan det vara? |
|
Du får spänningsfall helt enkelt. Batterikapaciteten räcker inte till under basslagen. ---- Länk |
|
cdabox |
har du ett extremt slutsteg måste du ha ett separat batteri In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
| Batteriet är troligen dåligt, byt samt kolla upp att generatorn är fräsch. Tänk på att grejerna LÄTT går sönder om du trycker på så att du har så tydligt spänningsfall. | |
Mullpung |
Men battweriet är ganska nytt ändå, och blinkningarna försvinner efter en stund, men kommer tillbaks om jag tex byter låt för att sen försvinna igen... |
Robsarve |
1. Kolla så du har bra strömkablar till CD-spelaren, glöm inte att kolla jorden. 2. Separata batterier är bra om du spelar med bilen avstängd, annars är de bara en last till på elsystemet. Dock kan det vara klokt att kolla att ditt batteri är fräsht. 3. Troligen behöver du en kondensator for att stabllisera strömmen i din bil. |
Mullpung |
Strömkablarna är helt nya och är av märket gas, ska kolla upp batteriet! vart sätter man kondensatorn? vad kostar det? gjorde ju slut på hela lönen igår =) |
| Blinkar det bara i stereon eller blinkar det i mätarhuset, i värmereglage osv? Blinkar det bara i huvudenheten är det bara att dra nya strömkablar till den. De är ju inte av grövsta kaliber original. En kondensator sätter du vid slutstegen, den laddar upp sig och lämnar ström snabbare än batteriet. De vanligaste storlekarna är 0,5 eller 1 farad. Man brukar säga 1000W per farad, så kan du räkna ut vad du ska ha. Pris finns från ca 500:- och uppåt. Men jag kan säga att blinkar all belysning i bilen av spänningsfall så hjälper ingen kondensator i världen, se den istället som ett komplement som kan stabilisera spänningen något vid "dynamiska utbrott i musiken" ung. | |
Mullpung |
Nej det är bara displayen på cd:n som blinkar, inget annat. eller det verkar bara vara siffrorna som blinkar, det var lika på min gammla cd spelare från 300 år före kristus! |
|
Hur matar du slutsteg resp stereo? Belastar du även stereon med högtalare eller endast det externa steget? Om inte så borde stereon vara lugn, annars så är det spänningen i hela bilen som sackar lite vid förbrukningen från steget. De relativt långsamma spänningsfall som syns på lampor och displayer kan ingen bautakonding i världen hjälpa upp, sen skall ju kondingen laddas upp igen mellan varje dip osv vilket ofta glöms bort i diskussionen. Mycket korta pulser med lite paus i mellan, OK då kan en kondensator vara till hjälp, inte annars. FP |
|
Mullpung |
Stereon belastar ju bara hörgatalrna! men det är ju liksom 6 st bmw orginal högtalare, det ska ju inte vara nå problem, det är bara displayen på cd:n som blinkar! inget annat blinkar! |
|
Så du har x antal högtalare på själva stereon (huvudenheten) och x antal på det externa slutsteget? Isf är det spänningen till stereon som flukturerar och du får se över spänningsmatningen till denna, val av anslutningspunkt, jordpunkt, kabelarea osv. Jag har varit med om stereo som blinkar i displayen trots stabil spänning in, lite fjuttig design internt, inget att göra åt. FP |
|
Mullpung |
Jag har 6 st högtalare på cd:n, och en baslåda på slutsteget! Är det nån risk att nånting pajjar? måste jag fixa det, det blinkar ju inte så mycket, väldigt svagt! |
|
Troligen inte. Som sagt, en del stereo har lite blink i belysning/display pga lite dålig spänningsstabilisering internt. Du kan lugnt spela vidare så länge det låter som det skall. FP |
|
Mullpung |
Tack så mycket allihopa! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.