AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
640

hur styrs tomgångsmotorn?

mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Rak 3 liters sexa, tomgångsmotorn öppnar fullt när tändning vrids på, sen gör den inget mer, inte fel på motorn, hur styrs den? Vilka givare inverkar, är det endast boxen sen, finns ngt relä?

/Team valsjö/Möken
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
HJÄLP!!!

/Team valsjö/Möken
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
vad jag vet får den typ pulser från styrdonet....
mer vet jag ej
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Japp, från styrdonet. Men styrdonet får i sin tur data i från bl.a. tempgivare, luftmängdmätare, lambdasond m.m.
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
per_j82 vet du vad den induktiva givaren gör som sitter runt 6:ans tändkabel och går in i kabelhärvan över spridarna? Allt annat förutom lambdan som du rabblar upp är bytt, och lambdan tror jag inte på eftersom den går stabilt med en slang istället för tgm...

/Team valsjö/Möken
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nej, jag vet inte riktigt vilken givare du menar? På 6:ans tändkabel på min M20 sitter det ingen givare? Den kabeln går till tändspolen på min. Har du undersökt tändstiften? Bra gnista? Färg på stiften? Hur ser rotor & fördelare ut? Det sitter även en tändlägesgivare på framsidan av motorn, vid remskivan från vevaxeln. Har du kollat den?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Förresten, jag kom på att det finns väl även en kallstartsventil på M30? Den sitter på undersidan av insugningsröret på M20. Har du undersökt den också?
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Nä, jag har som sagt vid fördelarlocket en kabel som sitter runt 6:ans tändkabel, och sen går ner runt termostathuset och in i en kontakt i kabelhärvan... Enl papper på samma sprut fast för volvo heter den "induktiv givare" mer står inte... Fast på volvo sitter den runt 1:ans kabel... Den tar signal precis som när man kopplar en strob för att ställa tädningen, den bara sitter runt, och kan glida upp o ner över höljet till tändkabeln... skumt som fan... Givaren på veven i framkant är kollad, inte så noggrant men den ger ju ngt eftersom motorn inte går utan den... Stift/fördelarlock ej kollade eftersom den går felfritt med slang istället för tomgångsmotorn, och går som vanligt vid gas... Måste ju vara en givare eller boxen som gör att styrsignalen till tomgångsmotorn blir fel? Mätte på de tre stiften som sitter i sladden med tändning på, hade då 12v i mitten, sen lägre på de yttre, inte samma dock, men har för mej det var runt 1,8V.
När vi hade slang imellan såg man som sagt att så fort tändning slogs på gick tomgångsmotorn upp helt, sen rörde den sej inget mer... Kopplade man ur kontakten till den dog dock motorn även fast vi körde med slangen, så ngn signal finns ju igenom iallafall...
Men det verkar ju som om ngn givare säger fel så den ställer sej fullt öppen hela tiden, alternativt om det är boxen då...
Hatar verkligen elefel då jag är så sopig på sånt, konstigt nog ska man alltid drabbas av det:-( Kan ju inte testa att byta varenda pinal heller, svårt att få tag på allt...
Så alla tips är välkomna:-)

/Team valsjö/Möken
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
kallstartsventil har jag inte sett ngn på kärran!? Tror det är tempgivaren som säger till sprutet att ge spridarna mer soppa, men jag vet inte säkert.. Men jag har kännt o kollat under insuget utan att hitta ngt annat än ngn smal vacuumslang...

/Team valsjö/Möken
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Kallstartsventilen försvann i.o.m. e34, den finns inte på M30 motorn efter -87 då man bytte styrsystem till en senare version.
Då försvann även temperaturgivaren, eller termotidskontakten som styde densamma.

Den "ögla" som sitter runt 6:ans kabel vet jag inte vad den är till för, men jag vet att denna tillkom när man uppgraderade motronicen mellan -87 och -88. På de äldre M30 finns den inte.
Givaren som sitter runt ena tändkabeln är kopplad till en att av stiften i diagnosuttaget, används som referensläge när bilen kopplas in på verkstadens dator vid service. Borde iofs vara 1:ans kabel, men vilken som går ju om datorn är proggad för just denna.
Används alltså inte vid normal drift, bara vid service.

FP
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Tack Folke, då vet jag att det inte kan vara den iaf...
Då är det inte så mycket kvar förutom boxen som inte är bytt då...

/Team valsjö/Möken
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Bytte insprutningsboxen igår, det hjälpte, så det var väl den som gav upp helt sonika...

/Team valsjö/Möken
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Insprutningsboxen? Menar du DME:n (Databoxen)?
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
tja, den med treradig kontakt, motronic boxen (den ena bosch boxen)

/Team valsjö/Möken
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Relät till Motronic mao...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.