AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
760

Hur ska kick-down wiren justeras?

CS
79
CSi
320A -78
Jag har en 320A från 78 som jag nyligen bytt förgasare på. Nu sitter det en begagnad Weber 32/36 DGV där det förut satt en usel Solex DIDTA.

Hur ska kick-down wiren justeras in? Drar man i wiren så möter man ett väldefinierat motstånd den sista korta biten mot slutläget.

Är det vid detta just moststånd som kick-downen aktiveras, eller sker det tidigare?
Hur ska förgasarens gasspjäll (andra steget) synkroniseras med detta "motsånd"?
Ska spjället vara fullständigt öppet (vertikalt) strax innan eller först när motståndet passerats mot slutläget?
Man ska väl kunna ge fullgas utan att aktivera kick-downen?

Jag känner även i gaspedalen ett motsånd innan bottenläget, men detta är för tillfället inte alls synkront med det motstånd som man känner i kick-down wiren. Gaspedalen/wiren drar inte ens förbi motståndet i kick-down wiren. Ska det vara så eller är det detta man ska justera för?

Tacksam för svar!
Jonas
Th
126
Thunderbolt
324 TDA Touring -91
324 TD -88

Generellt kan man säga: full gas = fullt utsträckt kickdownwire.
Gör detta att den håller ut för länge på växlarna vid normal körning kan man slacka lite på den, millimetrar gör stor skillnad!

För löst spänd wire resulterar i havererad låda, förr eller senare!!!
Bilen kommer även att kännas trööööög.

Motståndet du känner innan kickdown "klicket" är nog förgasarens andra port som öppnas.

Full gas innan kickdown, nja det brukar stå så i instruktionsböcker, men i praktiken har jag aldrig sett ett reglage som funkat så, det är lite av en myt...
CS
79
CSi
320A -78
Saken är den att gaspedalens utslag inte förmår andra portens gasspjäll att öppnas helt (utslaget för kort?) , inte heller drar den kick-down wiren förbi "klicket" (ska justeras). Frågan som uppstår då är ju i fall full gas är liktydigt med vertikalt spjäll i andra porten eller om full gas i praktiken infaller tidigare?
CS
79
CSi
320A -78
Jag har nu justerat kickdownwiren så att andra portens gasspjäll är c:a 80% från vertikalläget.

Vad menar du med för löst spänd wire egentligen?

Efter att "kickdownklicket" passerats och gaspedalen är i botten, så blir ju wiren slak. Ska den i själva verket vara helt spänd då eller? I sådant fall förblir ju andra portens gasspjäll näst intill, om inte helt stängt precis innan kickdownläget passeras.

Räta ut lite frågetecken.
CS
79
CSi
320A -78
I första meningen utöka med: ...precis innan kickdown.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.