AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
527

Ett extra avgasrör...?

Ok, här kommer en antagligen stendum fråga, men jag är inte så grym på det här med bilar.

Jag skaffade min bil häromdagen =)... och jag upptäckte att det fanns ett extra "rör" förutom det vanliga avgasröret. Det är väldigt smalt och verkar inte ha ngn funktion...

Min kompis (som också kör e36:a) har inget sådant...

En sak till innan jag glömmer det: det verkar gå en c:a 1dm i diameter lång slang genom hela bilen - den börjar i motorrummet och slutar i bagaget...vad är den till för?

Tacksam för icke-sarkastiska svar =)

Vänl,,,
ant
Vart är det mindre röret draget ifrån? Från något i motorrummet?
Jag vet att vissa som har turbomaskiner, använder ett sådant rör till att leda bort dumpad luft. När luften dumpas så ljuder ett högt ljud ur den mindre pipan.

Slangen har jag ingen aning om vad det kan vara. Kanske kan det var något som har innehållit kablar för en stereoinstallation? Vart är slangen dragen? Under bilen? Inne i kupén? En 1dm i diameter grov slang gömms inte så lätt kan jag tänka mig.

Vad har tidigare ägare att säga om dessa mystiska rör och slangar?

==========
Min bil:Länk
Tack för ditt svar!
Jag tror det mindre röret är draget ifrån bränsletanken... men det förgrenas strax innan till två rör, varav ett går in i tanken och ett bara är upphängt under bilen...ser lite märkligt ut.

Bilen ska vara helt orginal - har pratat med alla tidigare ägare (2) och de sa att de inte gjort ngt alls med den.

Ang. slangen så har du nog rätt, den går genom kupén fast den var ganska svår att upptäcka toots sin storlek.

//
Vad som jag tyckte var lite märkligt var att min kompis som har en e36 compact inte har ett sådant rör...
Visa användare
533
Jackass
523i -99
Har du en större säkring i motorrumemt? separat då från resten
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har du kanske bensinvärmare?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.