|
|
|
|---|---|
Ralph |
Hej alla BMW fans. Funderar på att satsa på en e38, 740 eller 750, (årsm. vet jag inte än) är det någon som kan berätta lite mer om bilen och möjligen ge några tips om den här modellen, eftersom jag har aldrig själv ägt en, bara e32an. Tycker att det är en otroligt vacker bil både inifrån och utifrån, men vad bör man se upp med?. Jag är väldigt tacksam för alla svar. Och förresten ni som har era är ni nöjda? Mvh Ralph |
|
Jag har haft en och var ganska nöjd. Det största "utgiften" var värdeminskningen och försäkringen. Utseendemässigt tycker jag att den är oslagbar i sin prisklass. Kolla noga att milen stämmer hos någon som kan koppla in en dator. Hissa ner rutorna och kolla att den inte skramlar eller knarrar. Det måste vara skinn och fungerande AC. Kolla allt el, rollo, taklucka, stolar. Gärna nyservad. /Astroboy |
|
|
Jag har en 740/E38 ’97 och är helnöjd. Det är den bil jag har trivts bäst med av alla jag haft. Värdesätter du ungefär samma egenskaper på en bil som jag gör kommer du att bli kanon-nöjd. E38:an undergick en tämligen omfattande revidering från 9/98, det är nästan olika bilar och inte särskilt många reservdelar passar över datumgränsen. Som ett litet exempel på iaf V8:an så blev generatorn vattenkyld(!) från detta datum med lägre ljudnivå och längre livslängd till följd trots höjd strömkapacitet. Då ju min är gjord före detta datum så är bland de grejer jag suktar efter möjligheten att montera ACC Länk samt framför allt uppgradering av V8:an till enkel-VANOS (M62/TU) som gav betydligt mera bottenvrid och en liten smula höjt max-vrid jämfört med ’vanliga’ M62. Fast jag skall erkänna att jag är vridmoments-knarkare ;) När det gäller utrustning håller jag med Astroboy med några ytterligare kommentarer. Min är originalutrustad med minimalt sänkt sportfjädring samt 18” fälgar med 235 resp 255 däck. Visst ser det bra ut men enligt mig är en bättre avstämning 17” fälg med 235 däck runt om. 18” ger iofs fett med grepp och synnerligen livligt beteende men därmed också en hel del spårkänslighet på usla stadsgator t.ex. Iofs om man verkligen alltid kör i stället för att bara åker kan det vara bra med 18”, eller tom större. Ljudsystemet, även det bästa sk Top-Hifi systemet med DSP som min är utrustad med är inte mycket att hänga i gran om man som jag har höga krav på ljudet i bilen. Med DSP’en är det också i det närmaste ogörligt att göra mycket åt eländet. Man får sjunga själv i stället :) En annan viktig detalj är att E38 är den sista 7-serien med sidolister, än så länge iaf ;) och jag kan absolut inte tänka mig att köpa en bil utan detta väsentliga skydd mot förtida sjangsering. Beträffande kostnader så billigt är det ju inte. Tror man det bedrar man sig. Men när det svider till lite får man tänka på de uppåt 350k SEK som ägarna under de första tre åren betalar i värdeminskning, då brukar det känns väsentligt bättre för mig iaf :) Det är en i mycket en påkostad konstruktion och att delar kostar därefter får man räkna med. Min verkliga bensinförbrukning är; Motorväg i 120 resp 140 km/h är 10.5 l/km och 11.5 l/km. Mitt långtidssnitt ligger på ca 16.5 l/km och som mest har det varit 21.0 l/km. De två senare med kanske 3% körning med Steptronic-en i sportläge, 0.01% i manuell och resten i normal-läge och allt med 98-oktan. Nu skall det ju sägas att jag njuter i fulla drag av vridet i V8:an och jag motionerar den ordentligt :) utan att för den delen hålla särskilt höga hastigheter. Detaljer att se upp med (eller fel man får på köpet) är väl bl.a. följande på en E38/740 före 9/98: * ATF-en i automatlådan behöver bytas, enligt ÅF-verkstäder skall detta inte behövas men det är helt klart fel . Gäller även efter 9/98 * Nedre lagringarna av baknaven ger sig kring 15k mil. * De s.k. casterstagen i framvagnen behöver bytas vid en 15-20k mil * Elfläkten till kondensorn lägger av efter bara några år i saltslask och ger taskig kyla i lågfart från AC’n * Displayen till färddatorn och milmätarna i huvudinstrumentet är behäftad med ett designfel som gör att pixlarna slocknar * Gasar man bra så kroknar ju lådan vad det lider Sen så är det ju alla de normala servicereparationerna förstås men det ser jag som självklart. Det tillägg jag alltid gör på inspektion I och II är hjul-inställing. På E38 finns det ovanligt många justeringsmöjligheter och det känns tydligt även när det är bara lite fel, i synnerhet med så ’skarpa’ däck/hjul så som mina. När det gäller ”omistliga” tillval så är det PDC Länk samt DSC Länk som toppar min lista. Lycka till och hoppas du hittar ett bra ex och blir lika nöjd som jag! |
|
| Enhet för bensinförbrukningen skall ju naturligtvis vara l / 100 km. | |
|
Ett till tips på utrustning är EDC (dämpare med hårdare sport-läge). Bilen kan vara väl krängig och mjuk vid hård körning utan detta. Vid normal körning går den ju dock underbart! Navigator/TV brukar göra bilen mer lättsåld. Också mycket praktisk att ha! I övrigt tycker jag inte att man behöver oroa sig för V12an. Det finns inga egentliga standardfel på den så vitt jag vet, och vissa delar delas t.o.m. med nästan alla andra BMW med sexor från -87. Den går helt underbart.. mjukt och snällt om man vill, brutalt om man gasar. Hög bränsleförbrukning i stan dock, men riktigt låg på landsväg (ca litern/mil). Kan även nämna att jag har ECC klimatanläggning i min från 9-97 (utan manuella rattar för fläkthastighet), och där tror jag inte problemet med trasiga pixlar existerar. Några tips vid titt/provkörning: Som balmgren säger, kolla bussningar+lager och liknande till alla hjul, kör upp och ner för trotoarkanter och lyssna samt känn i ratten. Kör runt 80km/h och känn efter vibrationer.. det kan vara annat än obalanserade hjul. Bussningarna i sig är nog inte så dyra, men hjulinställningen som krävs efteråt kan kosta några tusen kr. Prova växellådan ordentligt, gör kickdown i olika hastigheter osv. Den ska växla mjukt i alla lägen. Slår den in någon växel kan det bero på att någon ventil är igensatt pga att ATF oljan inte är bytt. Den SKA bytas, precis som balmgren säger. Dock inte svårt att åtgärda. Försök se så ingen dämpare läcker eller fungerar dåligt. Testa nivåregleringen genom att starta motorn, medans ett par personer sitter i bagaget - den ska höja sig efter några sekunder. Kolla övrigt under bilen, skador underifrån, oljeläckage, etc. Sen är det ju alltid ett stort + om skinnet är helt och fint. Allt detta är väl standard undersökning på de flesta bilar iofs, men det kan vara värt att nämna ändå! =) Kan inte komma på så mycket fel som är specifikt för just denna modellserie. I övrigt så är E38 en mycket bra och fruktansvärt genomtänkt bil in i minsta detalj. Tror inte man behöver vara rädd för att lådan rasar heller... dom brukar vara mycket slitstarka. Har man råd eller är i valet och kvalet mellan 9.98+ eller äldre så ska man nog absolut välja den nya reviderade. Sök även i forumet på e38 så hittar du läsning för en hel dag! |
|
|
Får väl bygga på listan med punkter att kolla: E38 är tunga bilar och äter bromsar med god aptit. Känn efter kanter på insidan av bromsskivorna. Trampa på handbromsen hårt med tändningen på. Dra i handtaget för att släppa på bromsen. P-lampan ska slockna direkt. Gör den inte det så är garanterat handbromsbeläggen bortslitna och länkaget fastkärvat. Detta är väldigt vanligt då handbromsen sällan används. Komplett uppsättning skivor, belägg + handbromsbackar kostar 7500:- till 750i:n. Insugsmembranen (2st på 750 och ett på 740) brukar spricka. På 750in påverkar detta inte gången, men det blir ett väldigt tydligt tjuvluftsljud i bakkant på insugen. i 740in brukar detta fel påverka tomgången och olja de bakre stiften. |
|
Scheckheft |
Hej, några saker till att tänka på: *bultarna till oljepumpen (M60) * vissa har haft problem med rost på nedre kanten av bagageluckan * läckage slangarna till servobehållaren * allt el ska fungera Annars en fin (men dyr) bil att äga. Mvh Scheckheft ______________ Länk |
Ralph |
Jag tackar så mycket för allas råd och tips. Jag återkommer när jag köpt en. Mvh Ralph |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.