|
|
|
|---|---|
| Vilket år blev E-38 helbilsgodkända, i mitt regbevis står endast en däck dimension angiven, skall inte alla godkända dimensioner vara angivna på helbilsgodkända bilar? | |
|
Vad jag vet så var alla E-38 helbilsgodkända, t.ex. var sidoblinkers stdmonterade - en bra grundregel för att bilen är helbilsgodkänd! (gäller alla märken) Gällande alt. däcksdim så verkar det konstigt, men kan det vara så att i importerade bilar så skrivs det bara in den dim. som satt på bilen och inskriven i Fzb?! M V H Stephan _____ Länk |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Enligt vad jag hört får bara dimensioner som står i regbeviset användas på helbilsgodkända bilar. Detta har tidigare varit ett problem eftersom Vägverkets (eller var det SBP) datasystem endast klarade 3 eller 4 st, medan biltillverkarna ofta anger ett tiotal dimensioner. Nu trodde jag detta var fixat? Eller gäller det som står i instruktionsboken nu??? /Mattias |
|
På en importerad bil anges den dimension som satt på vid registreringstillfället. Regeln säger inte att man bara får använda de dimensioner som står i regbeviset, utan de dimensioner som tillverkaren godkänt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Ja, men är alla E-38 helbilsgodk? | |
|
Såvitt jag vet, ja! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
I min fantastiskt kompletta instruktionsbokspärm (i äkta konstläder;-) har jag ett häfte: EEC certificate of conformity. Det är det detaljerade helbilsgodkännandet. Med tysk noggranhet rabblar dom upp alla tänkbara fälgar och offset samt däckfabrikat! |
|
| Kör jag "olagligt" med mina 255/35-20???????????? | |
|
Hej! E38 karossen kom 1994 och helbilsgodkända bilar dök först upp 1996 och även då i väldigt begränsad omfattning,så det rimmar dåligt med att alla E-38:or är helbilsgodkända. |
|
|
Happy: Exempel: VW Golf som kom -92 (Golf 3) är helbilsgodkänd! Jag vidhåller fortfarande att E38 är helbilsgodkänd oavsett årsmodell. Det kan vara så att fr.o.m. -96 så är ALLA bilar helbilsgodkända. Modeller som släppt på marknaden före -96 är inte 100% säkert helbilsgodkänd. Finns vissa E34:or som har årsmodell -96 och inte är helbilsgodkänd. M V H Stephan _____ Länk |
|
|
Hej STEPHAN! Vidhåller mitt tidigare inlägg. |
|
|
BMW byggde helfordonsgodkända bilar 1994, och jag har såvitt jag vet aldrig sett någon E38 som inte varit belbilsgodkänd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado! Vad utgår du ifrån när du säger att du aldrig sett en E38 som inte är helfordonsgodkänd???Ser du det bara genom att titta på bilen???Titta i registreringsbeviset under övrig information, finns det en text där det står T14A så är bilen helbilsgodkänd,annars inte. |
|
|
Det är jag som skriver in textkoden i registreringsbeviset... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado! Visa mig en 95:a eller äldre med den koden! |
|
|
Visa? Du får tro vad du vill, det gör inte mig nåt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Helbilsgodkännandet är en EG norm. som vi fick här i Sverige vid vårt inträde i EU. Men som med tex, sprit ransoner, snus och jordgubbar, så sker inte alla implementeringar av lagar och regler omgående vid själva inträdet utan när anpassningen är genomförd. Samma gälde för HBG´et. Som börja gälla från 1997 på alla svensksålda -97års modell o framåt. Och om jag inte är helt fel underrättad från 1998 på alla inmporterade bilar av -97års modell o framåt. Så det kan finnas import bilar som är byggda enligt hbg- norm tidigare än -97 pga att Tyskarna mfl var medlemmar innan Sverige. Medan en Svensksåld inte behövde vara byggda enligt hbg-norm före -97. 12-Pack |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.