|
|
|
|---|---|
|
Har blandat 1-2 dl 2-taktsolja vid varje fulltank på min importerade 525tds -98. Finns det några egentliga nackdelar med detta? Kan det skapa avlagringar i känsliga komponenter eller liknande? | |
| Bara nyfiken, till vilken nytta? | |
|
Hubbe325 - gummipackningarna i pumparna för tyska marknaden tål inte vår svenska citydiesel nån längre tid. Antingen byter man pump efter ett tag, eller så smörjer man extra. Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
| Å-fan. så man tillverkar specialmodeller för de som skall säljas i sverige då? Eller packas alla pumpar om på nya bilar? | |
|
Tror att det är själva övergången som är problemet, svårt att tänka mig att pckningarna skulle vara olika... Däremot är det en ganska utbredd uppfattning att importbilarnas pumpar brukar börjar läcka efter kontakt med svenska dieseln. Själv kör jag med 2-taktsoljan, samt att pumpen är bytt efter importen. ------------------ Always Diesel |
|
saint |
Undrar bara hur mycke 2-takts olja man ska slå i ???( vid full tank ex: 60/lit). Är det någon speciell 2-takts olja typ Syntet etc. ????? Några bieffekter ????? ...........saint............. saint |
|
Hej. Aldrig mer än en 1/2 % och 2T olja av utombordartyp. MVH Göran Dieselmeken Lindgren |
|
gangsta_toth |
Min farsa häller i vanlig motor-olja i våran merca-husbuss när han tankar. Tror det är en liter olja till full tank. Han säger att det är för att den svenska dieseln är så torr (?!). Mvh, Robert. |
|
Tror det räcker med runt 1/2 dl per tankning för att du ska få tillräcklig smörjeffekt. Dessutom tror jag det är lite bättre att använda 2-taktsoljan, den är ju konstruerar för att passera förbränningsutrymmet, vilket inte tanken med 4-taktsolja är. ------------------ Always Diesel |
|
| Jag frågade dieselmekanikern på El & Diesel i Sthlm där var svaret att man får absolut inte slå i någon olja alls | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.