AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.105

Första e46 under 100k?

Sida 1 av 2
Detta var den billigaste e46:an jag hittat hittills:
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Mycket hänger nog på färgen....
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Oskar: Även för mig den första E46 jag sett under 100'. Högt miltal och vit färg pressar väl ner en del, men den är svensksåld och har hyffsat med utrustning för att vara en 318. Verkar klart prisvärd utan att sett den i verkligheten.

Här är ytterligare en billig 318i E46 (dock strax över 100'):
Länk

roadZter
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Frågan är bara hur den går egentligen, då beskrivningen "går som en pärla" är lite främmande för mig.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Klima finns inte omnämnd (eller läser jag för slarvigt)? Är det standard eller?
31
182
318iZerd
318i-97 (E36)
Men kolla hur mycket dem ha rullat...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det man kan konstatera att en modells livscykel och där med andrahandsvärde blir kortare och kortare för varje ny modell som presenteras (kanske hänger ihop med fler och fler nya bilmodeller presenteras oftare/tätare).

Sen har ju trots allt e46an en del år på nacken och sjunger som bekant på sista versen.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
acey: Har det verkligen blivit så att bilmodellerna presenteras oftare? Tittar man i modellguiden så får jag inte riktigt den uppfattningen. Det är ca 7-10 år mellan varje ny BMW-modell sedan 00-serien kom 1963.

roadZter
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
BjornB: Tror inte E46 har klima som standard i Tyskland (selvom de fleste har det), men den burde vel ha det i Sverige? Det er vel opp til importøren å bestemme. Det er standard i Norge.

"Life sucks - and then you get a wife that doesn't.."
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Det mest tragiska är väl att dessa ca 5åriga bilar rullat 15.000 eller mer... men inte en enda tyskimporterad 10 åring rullat 12000 :-)
Klima finns med i komfortpaketet i Sverige och är därmed inte standard, däremot är det inte många som har sålts utan komfortpaketet...

/Erik

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
DanneZeta: Kolla hur många olika bilmodeller Mercedes hade 1960 och hur många olika modeller dom har nu. Kolla även hur många nya BMW modeller som BMW kommer presentera inom en snar framtid. 1-serien, nya 3an, x3, en 4-serie? en 6 serie osv. BMW ligger lite efter när det gäller nya modeller men kommer nog komma ikapp. Kolla på Volvo nu och på 60-talet. Sen om en helt ny 5-serie kommer oftare än var 8e år stämmer säkert.

Utvecklingen går mycket snabbare och en bil blir "gammal" mycket fortare nu än förr. Sen faceliftas bilarna i störreutsträckning (och "mer"?) än förr. En E46a från 1998 och en 2003a är ju nästan inte samma bil.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vad jag egentligen ville ha sagt är att konkuransen är mycket större nu än för bara 10-15 årsen att det tvingar fram nyare, bättre, roligare och personligare bilar och man tar till nya grepp för att "hänga med". Världen i helhet förändrar sig mycket snabbare nu än för 15 årsen bara.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Vem hade hört talas om gps, sms och internet för 15 år sen t ex.
Nu klarar man sig knappt utan det.....

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Precis, dessutom är det bara kolla hur e46orna ligger till i nybilsreg statistiken. Alla märken som presenterat sina bilar 1-2-3 år efter E46an liggar betydligt högre och från att ha varit top 10 så finns väl knappt någon E46a med på top 30 längre?

Jaja nu blev det lite offtopic men ändå intressant, att köpa bil nu är förmodligen en sämre affär än någonsin :o) eller :o(.

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
acey: Jag utgick bara från BMW-modeller dessutom tror jag inte att kommande 1-serie, nya 3an, X3, en 4-serie, 6 serie osv pressar begagnatpriserna i dagsläget. Hur som helst förstår jag din poäng och håller med, tempot bara ökar och ökar, vilket gäller i stort sett allt i vår knasiga värld...

roadZter
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Då förstod du ungefär vad jag menar ja. Egentligen är begagnatpriserna helt sjuka. Vissa har tur med tjänstebil! :o)
chrille70
acey:

Tro't eller ej, men BMW 3-serien är faktiskt för tillfället Europas mest köpta bil i mellanklassen. 3-serien säljer alltså bättre än storsäljare (och "vardagsmat") som Ford Mondeo, Opel Vectra, Peugeot 406, Toyota Avensis mfl, mfl...

I Sverige ligger 3-serien på ca 15:e plats i registreringsstatistiken.

/ Chrille
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Måste vara nya siffror, jag utgick ifrån siffror som var aktuella maj 2003. Där var verkligen inte 3 serien i topp, varken i europa eller sverige. Någon slags kampanj i tyskland kanske?
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
chrille70: Låter nästan för bra för att vara sant. Vad menar du med "för tillfället"? Vore också intressant att veta var du läst dessa uppgifter.

roadZter
chrille70
DanneZeta, acey:

Jag tror jag har begått ett "litet" misstag här... =O

När jag tänker efter ordentligt så var det på den tyska marknaden, europas största och viktigaste bilmarknad, som treserien var klassledare. Men i det tyska landet är småbilar och "golfklassbilar" väldans populära, vilket förklarar varför treserien inte ligger så högt i statistiken totalt sett.

Läste det f.ö. i en svensk biltidning, auto motor & sports bilnyheter tror jag det var. Artikeln handlade om att BMW-gruppen nått 1 miljon producerade bilar per år. Så det kanske var runt årsskiftet jag läste det, när jag tänker efter.

Men det kan ju hända att "trean" dykit i försäljning de senaste månaderna, i Sverige har den tappat ca 15-20% det första halvåret fämfört med samma period förra året. Om tappet är motsvarande på de andra europeiska marknaderna kan det innebära en enorm skillnad i statistiken (?).

Skulle bara kolla om ni var med... =)

/ Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.