|
|
|
|---|---|
| Vi har tänkt lämna in vår 523:a -96 till en verkstad för service och allmän genomgång. Bra att man kan få tips här, så man kan åtgärda lite innan. Bilen har gått 14000 mil och vi tog in den för tre år sedan. Den servades på verkstad vid 10.000 mil men sedan dess har vi skött servicen själva. Nu känns det dock som om den är i behov av en ordentlig genomgång. Hur mycket kan vi fixa själva? Min sambo är utbildad bilmekaniker men har inte jobbat med bilar direkt. Någon som kan rekommendera någon bra verkstad i Ljungbytrakten? Växjö, Alvesta, Värnamo, Halmstad med omnejd. Bör man välja BMW verkstad eller kan man ta någon annan som ändå har inriktning BMW? | |
|
Att göra de enklaste ingreppen; oljebyte, oljefilterfilterbyte, byta tändstift och luftfilterbyte, är ganska enkelt och sparar rätt många kronor i verkstadstid. (kolla under Gör-det-själv!) Fördelen med att lämna in bilen till BMW, är att de har rätt elektronisk diagnosutrustning (även om vissa andra verkstäder kan ha lämplig utrustning för det), vet vilka servicemeddelanden som har gått ut, dvs vet förhoppningsvis vad som brukar vara svaga punkter..... Själv har jag servat min bil hos RS-bil (BMW) i Växjö, och de är alltid trevliga och verkar göra bra jobb! Är det något på bilen som "krånglar", eftersom du skriver i behov av ordentlig genomgång? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Växellådan känns inte längre lika mjuk och smidig som tidigare. Fram tills i våras kändes bilen som ny men nu börjar det kännas att den har några år på nacken. Förutom att det skramlar i dörrkarmen är det inget jag kan sätta fingret på. Det är bara en känsla jag har. Nybilskänslan är borta och jag hoppas kunna få tillbaka den! De enklaste ingreppen har min sambo gjort. Däremot är bromsarna slitna nu. Är det något komplicerat på en sådan här bil? Sambon har bytt bromsar på andra bilar men ingen 90-talare. Hade tänkt göra det själva innan vi lämnar in den för service om det inte är något special. Jag har funderat på att lämna in den till Alvesta Bil och Riktning som hade BMW-verkstan i Växjö fram till för ett år sedan. De borde ju kunna och kanske är lite billigare. BMW verkstan i Älmhult var både dyr och inte speciellt hjälpsamma så dit återvänder vi inte. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag kan tänka mig att det börjar bli behov av bromsskivebyte runt om vid det miltalet som exempel. om det inte är gjort tidigare.Ett jobb som man även kan göra själv om man är händig. Om man gör den vanliga service stift, olja filter så sparar man garanterat några kronor. Sedan är det ju bra att låta verkstaden kolla upp andra slitdelar och läsa av diagnosen, så det inte ligger en massa lagrade indikationer. ///MVH Hasso Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bromsbeläggsbyte är enkelt en av de enklaste modeller jag bytt på se länken nedan till vår gör det själv sida mekartips Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Byt olja i lådan så kommer den troligen att bli bättre igen! Bromsskive- och bromsbeläggsbyte är precis som hasso beskriver i mekartipset, relativt enkelt! Det enda "specialverktyg" man behöver är en 7mm insexnyckel eller en lång 7mm insexhylsa, för att lossa bromsoken. Just 7mm brukar vara en "udda" storlek i verktygssatser, men en nyckel eller lång hylsa kostar inte så många kronor (7mm nyckel kostar ca 15 kr hos Biltema). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Brukar plocka isär mina bromsok och smörja upp allting 2 ggr om året, busenkelt, efter att man gjort det en gång tar det inte många minuter på varje sida, förutsatt att det inte rostat ihop. | |
Axel |
Dentröga växellådan kan helt enkelt vara att länkaget under bilen behöver smörjas,när man gjort det brukar växellådan kännas som ny igen.Det är dock inte fel att även byta olja precis som Johan B säger. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
| Känns som jag bara upprepar vad andra säger nu, men jag smörjer upp alla armar och skit till växellådan varje år, använd lite tjockare fett, jag lovar det blir goare än nytt, bästa är att köra in på någon GDS och hissa upp eländet och kleta på alla armar under bilen (som går ifrån växelspaken till lådan). Kan även vara idé att ta upp damasken innifrån och lägga i lite där också. | |
| Pröva gärna Redlineoils växellådsoljor, finns på Mekonomen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.