|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det är så att det är dags att byta olja i bakaxelväxeln, hur gör man, finns det packningar och sånt som ska bytas samtidigt? Och växellådan, jag har en automatväxellåda, ska oljan bytas på den med, och i så fall, hur gör man, och ska man byta packningar och sånt där också. Tack på förhand. // Roger | |
|
Hej Killen.. testa att klicka på "Sök inlägg" och sök efter din fåga.. finns massor med gamal trådar om detta ämne.. /Jimmy Länk |
|
|
Det sitter en avtappningsplugg i bakkanten av diffen, med insexhål modell större (19mm). Sedan sitter det en likadan plugg lite längre upp på höger sida, som är påfyllningshålet. Du bör byta ut brickorna (packningarna), till båda pluggarna. Köp kopparbrickor i stället för de i aluminium som BMW använder nuförtiden. De i koppar fräts inte upp av saltet på vintervägarna (dessutom är de billigare!) BMW har kopparpackningar i sitt sortiment för äldre modeller (art nr 07 11 9 963 354) dimensionen är A22x27-cu (A22x27-al för aluminiumbrickan). Det kan kanske ta några dagar att få hem kopparbrickorna men de kostar inte mer än 1,60 kr/st plus moms! Du kommer att behöva en liten pump, eller en flaska som är speciellt utformad med en pip som gör att man kan "trycka upp" oljan, då det är lite trångt att hälla ur flaskan vid påfyllning av oljan i bakaxeldiffen. Även automatlådeoljan bör bytas med jämna mellanrum. Det är inte helt enkelt att byta all olja på en gång i en automatlåda. Dessutom måste oljan ha rätt temperatur etc. Föreslår att du söker lite på forumet med "sök inlägg", så kommer du att finna rätt många trådar om oljebyte i automatlåda! Packningen (kopparbrickan) till oljepluggen bör alltid bytas när man byter olja, då den skall deformeras lätt för att sluta tätt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du kanske vill titta lite på min generella varning på: Länk /JOP Hmm... Snart har jag gjort hundra inlägg.... Måste spara nummer 100 till ngt speciellt! |
|
|
Du behöver inte byta olja i bakaxeln. Den räcker hela bilens livslängd utan problem. Se bara till att det finns tillräckligt med olja. I stort sett alla BMW som servas på auktoriserade BMW: verkstäder har varken fått oljan bytt eller oljenivån kontrollerad, och ändå är det oerhört sällsynt med haverier. MVH PS. Jag har kört BMW sedan 1963, och aldrig bytt olja i växellåda och bakaxel på mina bilar. Jag har också drivit taxirörelse, och jag böt aldrig olja i automatlådan och bakaxeln på mina Volvo 240 och 740. 740:an som jag sålde med 113000 mil på mätaren för 10 år sedan rullar fortfarande på Stockholm gator, med renoverad låda men samma bakaxel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.