|
|
|
|---|---|
Lotus Samuel |
Jag har köpt ett dieselblock från en 524td och har precis plockat ur veven ur blocket (ska bygga 2.7l) Nu är det så att den är helt utsliten axielt på 1 ställe, och det är där axiallagret har suttit tror jag. Allstå på 6:ans ramlager, kan man sätta det ramlagret på nåt annat ställe? I haynes står det att det måste sitta på 6:ans. Sen har bakre packboxen slitit ett spår i vevaxeln, kan man slipa ner det och köpa en större packbox eller är det bara att kasta veven? |
|
Axiallagret kan endast sitta på ett ställe. Finns underdimensionslager om man behöver slipa veven. Kan kanske vara så att den varit slipad en gång redan? Mät hur sliten den är, så får man bestämma utifrån det. Packboxen brukar man kunna flytta en aning axiellt så läppen ligger bredvis spåret. /Per |
|
Lotus Samuel |
Tack, ok då vet jag att lagret det måste sitta på 6:an, men vet du varför det måste det?? Det verkar va samma mått och konstruktion på dom andra så varför kan man inte sätta den på tex 5:an? Det är nämligen bortslitet över 1mm axialt på 6:an tapp så det går inte att slipa om. =( Och jag vill ju använda denna veven nu när jag köpt den. |
|
Är det slitet så mycket axiellt men inget radiellt på resten av veven? /Per |
|
Lotus Samuel |
Ja det är nästan bara slitet radiellt. Jag har iofs bara mätt på vevtapparna eftersom min mikrometer bara klarar up till 55mm. Men det ser fint ut. Det verkar som veven legat å pressats frammåt och slitet ut axiallagret på ena sidan och sen har veven blivit spårig ungefär som en dålig bromsskiva. |
Lotus Samuel |
Nu har jag tittat lite extra och såg att det va utfräst till axiellagret vid 6:ans överfall. Så nu vet jag varför! |
Lotus Samuel |
Nu såg jag att jag skrivit radiellt iställer för axiellt två inlägg innan detta. Det gick nog lite för fort när jag skrev det. =) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.