AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
825

Knack efter vipparmsbyte på M20?

Ivarsch
Efter en hård bankörning small femmans (framifrån) avgasvippa rätt av. Den lösa delen plockades bort lixom kontakten till spridaren varpå jag körde femcylindrigt hem. Drog även ur tändstiftet (inte direkt, glömde de..).

Igår var den stora dagen då vippan skulle bytas. Med ett för dagen specialtillverkat verktyg drev vi vipparmsaxeln framåt ca 15 cm, såpass att vi kunde byta vippan. Vi hade alltså inte av varken topp eller kam eller nåt sånt. Efter att ha justerat ventilerna och stoppat tillbaka allt så finns ett ganska hårt metalliskt knackande ljud kvar. Vi kollade massor och vi kan inte förstå vad detta kan bero på. Iofs var kammen rätt sliten där men jag kan inte minnas att det lät så illa innan vippan gick av.

Kraften i motorn är som den brukar.

Borde väl finnas ett gäng på detta forum som har råkat ur för brott på vipparmar. Så vad säger ni??

Mvh
David
mu
7
mukka
323-79 med 325 motor
kul, samma lyftare gick av för mig, men inga missljud efter byte.
kuggade din kamrem över när vipparen small av ??

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Samma sak har hänt mig :) men jag byte alla vipparmar och kamaxel. Kanke överseriöst på så gammal bil, men det blev så.... Tror att knakandet beror på ny vipparm mot sliten kamaxel. Vipparmen är ju stenhård mot kamaxeln som tappat härdningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.