AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.100

Problem med kondensorfläkt

Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Jag har precis bytt kondensor och fyll AC:n. Jag har även bytt fläktmotståndet på kondensorfläkten, men den vill inte gå. Jag har smort fläktmotorn och kört den utan problem "torrt" både med och utan motstånd. Men den fungerar inte nu. Har någon förslag på vad det kan vara?

Jag skall dubbelkolla säkringen. När jag kollade den i helgen såg den ok ut, men men...

/Mattias
Du har en thermokontakt på kylaren, på den högra sidan om du sitter i bilen. På den sitter det en kabel med tre stift, dessa ger hel och halvfart på fläkten. Prova att kortsluta två stift på kontakten pch se om fläkten startar, isåfall är det denna thermokontakt som lagt av, hände för mig. Kostar ett par hundra, och skitenkel att byta...

Lycka till
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Som jag skrev... jag har bytt fläktmotståndet (eller thermokontakten ;-) ). Det borde vara något annat. Jag har ju också som jag skrev ;-) testat att köra både direkt och via thermokontakten.

/Mattias
Tjena Mattias,

Vad kostar det att byta kondensator? "min" 735-92 som jag lurar på att köpa har varit inne på BMW verkstad och fått diagnosen att kondensatorn behöver bytas. Vad skall man räkna med att det kostar?

Mvh
JOhn
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Det beror på om du gör det själv, eller anlitar någon att göra jobbet. Men, kondensorn kostar från ca 2600 kr. På BMW kostar en kondensor ca 3500 kr. Dessa priser gäller för kondensor till BMW 740 -93, men det är sannolikt ungefär samma till den bilen du är intresserad av.

Arbetet är ganska enkelt om man har lite erfarenhet, så en firma borde kunna göra det för 2-3000 kr.

Viktigt är dock att man kollar upp kondensorfläkten när man byter kondensor, eftersom en trasig kondensorfläkt är en vanlig orsak till att kondensorn själv går sönder. En ny fläkt är löljigt dyr (3500 kr) så det bästa är att försöka smörja upp den fläkt man har. Fläkten skall gå så lätt att den fortsätter att snurra ett halvt varv när man snurrar den för hand.

Vanligt är också att fläktmotståndet brinner av. Då går inte fläkten. Ett nytt motstånd kostar från ca 200 kr (keramiska varianten). Nytt motstånd ingår dock om man köper ny fläkt.

Sedan skall systemet provtryckas och fyllas. Detta kostar från 1000 kr och uppåt. En annan viktig sak är att kolla vilket kylmedium du har. Sannolikt är det R134, men det kan vara den äldre R12 (freon). Då blir det lite dyrare, bland annat skall torkfilter och packningar bytas. R12 har en annan beskaffenhet än R134 och den senare läcker lättare.

Slutligen, ett kondensorbyte (om det stannar vid detta) kostar från ca 7500 kr på verkstad. Tillkommer fläkt (3500 kr), torkfilter (1500 kr) och packningar (100 kr) samt i värsta fall kompressor 3-4000? kr), ja då kan det bli i princip hur dyrt som helst! Kolla därför noga upp vad det kostar med en firma (om du inte gör jobbet själv) innan du köper bilen.

Ett annat alternativ är ju att du köper bilen med villkoret att AC:n skall fungera och lägger till lite pengar. Då får du ju lite "garanti" på jobbet också.

Lycka till!

/Mattias
Thermokontakten sitter på övre högra kanten av kylaren (passagerarsidan). Fläktmotståndet sitter vid fläkten, ej att förväxla...
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Aha! Den skall jag kolla! Har den med kondensorfläkten att göra alltså? Trodde bara det var någon givare till kylarvattnet.

/Mattias
Den skall känna av värmen och starta fläkten om det är för varmt.
Om jag kommer ihåg rätt så kan man ta en kabel mellan mittenstiftet och nån av kantstiften. Då skall fläkten gå med antingen hög eller låg fart beroende på vilket man kortslöt mot.
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Hmm, men vad är då fläktmotståndet till för? Det har ju så vitt jag förstått just denna funktion. Eller används båda på något sätt?

/Mattias
Mattias: Kan det inte vara så att bägge stiften vid termokontakten ger 12V men den för lågfart på kondensorfläkten leds genom fläktmotståndet?

Mvh
/Janne
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Jovisst, det är möjligt. Skall kolla så fort jag har tid.

/Mattias
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Tänkte bara meddela att jag hittat felet. Det var en säkring. *skäms*

/Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.