AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.108

Vibrationer trots balanserade däck (E30)

Sida 2 av 2
Woodman
Hur långt har bilen gått.....?
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
runt 21.000 mil och tydligen ger dessa delar upp runt 17k i vanliga fall. Tror inte att det är bytat tidigare så då är det inte en helt vild gissning att det är det felet som bmw-handlaren snackade om.
Woodman
Om du tager bort kardanstången så passa då på att ge knutarna ett välriktat "mkt kraftigt slag" med "Slägga"
Jag vet det inte låter klokt, tyckte själv detsamma 1:a gången jag fick rådet via BMW att göra så.
Slaget gör så att knutkorsen släpper i fastkärvningen vilken annars gör så att det uppstår kraftiga vibbar. (som du har)
Man slår till på själva "Gaffeln" till knuten.
Sedan känner du efter genom att vicka på den borttagna stången
får ej finnas något minsta lilla kärvhet i så fall får du vibbar.
Slå igen samt spraya in 5:56 Så löser det sig nog.
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
tack för tipset. nu har jag inte möjlighet att göra jobbet själv. har varken garage, lyft eller verktyg för jobbet, men jag ska säga till "min" verkstad att kontrollera det (och ge knuten en klapp).
Woodman
Vaaa....Du kör väl bara upp bakhjulen på ett par tegelstenar
sedan slinker du under lätt & plockar bort stången på ca: 30min.
Passa även på att kolla hur sliten "gummicentreringen" i stångens front är. (byt)
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Fast jag har som sagt var varken verktyg (inte ens en vettig slägga eller gummihammare) och dessutom har jag inte tid heller. Dessutom är "min" verkstad väldigt billig och tar i princip bara betalt för delarna...

Fast jag borde nog införskaffa en rephandbok så att man kan göra lite på egen hand. Har inte tummen mitt i handen, men är inte direkt motiverad att meka ute på gatan...
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Har varit ute på verkstaden med bilen. Hardyskivan såg hyggligt fräsch men mellanlagret gick ju inte att viuellt inspektera pga alla plåtar. Mekanikern tog en sväng och bekräftade mina misstankar om att det inte har med framvagnen utan med drivningen att göra. Inte helt säkert, men troligtvis är knutkorset stumt men det är ju svårt att konstatera utan demontering.

Frågan är då: finns det lösa knutkors till en 320 E30, eller är det en hel kardan som måste till. Passar kardanen från andra E30-modeller (tex 325)? Har för mig att kardanen inte är lika lång på alla E30-modeller, men är inte säker.
Woodman
davidvpt: Har du ej läst detta inlägget om just kärvande knutkors.

Om du tager bort kardanstången så passa då på att ge knutarna ett välriktat "mkt kraftigt slag" med "Slägga"
Jag vet det inte låter klokt, tyckte själv detsamma 1:a gången jag fick rådet via BMW att göra så.
Slaget gör så att knutkorsen släpper i fastkärvningen vilken annars gör så att det uppstår kraftiga vibbar. (som du har)
Man slår till på själva "Gaffeln" till knuten.
Sedan känner du efter genom att vicka på den borttagna stången
får ej finnas något minsta lilla kärvhet i så fall får du vibbar.
Slå igen samt spraya in 5:56 Så löser det sig nog.
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Sitter det nållager i BMWs knutkors? Enl mekanikern var det vanligt att någon nål knäcktes och på så vis låste knuten. Nu kan jag förvisso se om knuten går att fixa, problemet är att jag inte riktigt har varken tid, plats eller verktyg för mekande på det viset. Har exempelvis ingen momentnyckel för dragning av hardyskivan om man nu måste lossa för att komma åt att röra knuten ordentligt. Är det inte lika bra att byta mot en mellanaxel som inte snurrat lika långt som min? Samtidigt passar man på att byta hardyskiva och mellanlager mot nya grejor...
Woodman
davidvpt: Det sitter fyra nållager på varje knut, dessa knutar går även att byta ut mot nya trots att de är fastnitade. (Görs på Nobtec i NKPG) När man byter knutarna tar man en storlek större med extra förstärkta lager, efter detta byte blästrar Nobtec kardanstången samt lackar den, sedan balanseras den med ett betydligt bättre slutresultat än från BMW. Kostnad då-95. 1,500:-
Skall man byta hardyskiva samt mellanlager vill de ha med dessa nya komponenter så att de balanseras in samtidigt med stången. Slutresultatet blit en "TOTALT" vibrationsfri kardanstång.
Tycker själv att dessa 1500:- var billigt jämfört med vad skroten ville ha för en beggad stång: 1000:-
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Tack för tipset, ska kolla upp det...
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Visst fanns killen i Norrköping kvar, men han hade startat eget. 1500 plus moms fortfarande. Även Kardanservice i Göteborg gjorde balansering av kardan för 1000 plus moms och knutkorsbyte för 500 plus moms, dvs samma pengar i slutändan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.