|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Japp, så är det. Min stackars 320 E30 vibrerar mellan 50-55 och 110-115 cirkus. Hjulen är balanserade och passar ordentligt så det är inte avsaknad av centreringsringar. Det är lite svårt att lokalisera men det känns som om det kommer någonstans från bakre halvan av kärran. Det är också lite beroende på om man ligger i jämn fart, drar på eller släpper av, dock inte speciellt stor skillnad. Nu är jag osäker på om en besiktning avslöjar slitna leder och bussningar, men det borde den väl göra, och bilen gick igenom utan anmärkning. Fick ett tips om att det kunde vara kardanaxeln som inte var balanserad, är det någon sanning i det uttalandet? Och finns det någon som i så fall kan tipsa om en verkstad i södra sverige (skåne helst) som erbjuder en sådan tjänst. Vill inte att min bil skakar sönder, plus att det är värdelöst att köra 50-väg eftersom man får skavsår i bagageluckan om man håller prick på mätaren, och vill man inte skaka sönder så blir det att köra tokfort (typ 65, och det vill inte jag på 50-sträcka). Motorväg är inte så farligt eftersom man ändå gärna håller lite över gränsen... | |
|
Kan vara stödlagret till kardanaxeln som är dåligt. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
Woodman |
Hej davidvpt ! Att hjulen är balanserade är ingen garanti för vibbfri körning. Du har förmodligen flera slitna detaljer i framvagnen som medverkar till vibbarna. Ett tips: Lämna in bilen så att de balanserar den med hjulen kvar på bilen, då balanserar man även bort slitaget i framvagnen. Du får en helt vibrationsfri bil. Nu kan det ju naturligtvis även bero på något annat att bilen skakar, har du kollat så du inte har en "skev fälg" mkt vanligt. Har du precis köpt bilen ? eller har du haft probset länge ? Hur började det.... |
|
Även orundhet i själva däcken kan förekomma. Vid orundhet i fälg och däck, hjälper inte balansering! Vad har du för däck? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bilen hade vibrationer när jag köpte den (dumt, jag vet). Trodde i min enfald att det var obalanserade däck/fälg eftersom det satt mycket vikt på fälgarna. Klåparen som hade bilen innan hade dock helt fel fälgar som inte passade med bultcirkeldiameter (4x98) och de gick inte heller att centrera så jag fick köpa nya fälgar. Vibrationerna är exakt de samma som tidigare trots sprillans nya fälgar som verkligen är ordenligt balanserade så det är inte hjulen, det är ett som är säkert. Är inte en sliten framvagn något som en besiktning borde upptäcka? Har iofs funderingar på en moderat sänkning efter som jeepstuket som bilen har nu inte tilltalar mig, då ska jag ju ändå göra en hjulinställning så då kan man ju passa på att kontrollera framvagnens slitdelar. Något som eventuellt talar för framvagnen är att den spårar häfftigt vid inbromsning (fast det kan ju bero på breda däck och avsaknad av servo), plus att den vibrerar olika mycket beroende på om det är pådrag/jämn fart eller om man saktar in. |
|
| Johan B: Har Michelin Pilot MX (tror jag) 205/50-16. | |
Woodman |
En fråga: Pulserar brompedalen när du bromsar...? Finns det glapp i hjulen om du hissar upp den ? ta tag kl 12:00 samt 18:00 Vicka/ryck ut & in. skall ej finnas något kännbart glapp där. |
Woodman |
Det kan även vara så att hjulnaven blivit skeva p.g.a att den tidigare ägaren använt fel bultcirlkeldiameter. (inte bra) Detta kan ju ha bidragit till att många komponenter tagit stryk. Hissa upp bilen snurra på ett hjul i taget kolla sidledes om fälgen skevar/slår när den sätts i snurr...? |
|
Michelindäck brukar väldigt sällan vara orunda så det är med största sannolikhet inte orunda däck. Hjulupphängningarna; stötdämpare, bussningar, hjullager etc. bör kollas! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Woodman: Bromsarna tar jämnt utan vibrationer, inga som helst avvikelser vid besiktningen på bromssidan. | |
Woodman |
Jag läste ditt 1:a inlägg lite mer ingående nu...Avsaknad av centreringsringar.? Kör du utan dessa nödvändiga ringar ? Eller har jag missuppfattat.... |
|
davidvpt: Kör du på Michelindäck är d inte omöjligt att d är dem som är den bidragande orsaken. Säger emot Johan B när d gäller rundheten hos Michelindäcken. De däcken är inte svarvade i tillverkningen och kan därför vara "orunda". Hör med din närmsta (bästa) däckhandlare ang. Michelindäcken så skall du få se. Lycka till med felsökningen Mvh jimmy Länk |
|
Woodman |
Jimmyboy: Har du inte fått problem med dina Falkendäck ännu..? Jag hade likadana tidigare. efter 3000 mil:s körning började det höras oljud från bakvagnen (trodde att klumpen var på gång) Senare visade det sig att det var falken däcken som började (sjunga) vid hastigheter omkring 100km/h. detta sjungande uppkommer enl uppgift när mönstret på däcket är halvslitet. Kör numera på Uniroyal Rain-Sport 1 (helt tyst) |
|
Woodman: Nä, kör givetvis med centreringsringar nu, men de som satt på tillsammans med den gamla fälgen funkade inte som det var tänkt... tidigare ägare hade som sagt var ingen större koll på fälg och dimensioner etc. Min pappa kör på falkendäck som sjunger mellan 120 och 135... Förmodar att han inte är så sugen på Falken när det är dags för nya sulor. |
|
Woodman |
davidvpt: Har du satt snurr på fälgarna ännu..? skevar/slår de när de snurrar runt ? Har du trummor bak eller skivbroms ? Om du har trummor rekommenderar jag dig att byta till skivor betydligt mindre probs.... |
|
Woodman: Jag har inga Falken däck??? Men symtomen känner jag igen från Avon-däcken som satt på min fd 325:a. Va ett jä*** oväsen. Mvh Jimmy Länk |
|
Woodman |
Jimmyboy: Trodde det var din kärra på bilden till länken ? Ser onekligen ut som den har samma modell av Falken däck som jag tidigare använde.... |
|
320 har trummor bak. Känner inte för att byta då bromsarna är nyligen renoverade. Har inte heller haft tid att känna på hjulen, man måste ju jobba också och kör inte bil till jobbet. |
|
|
Jimmyboy, vilka däck svarvas vid tillverkningen? Michelindäck brukar nästan alltid vara perfekta avseende både rundhet, balans och kvalitet i övrigt. Att de inte alltid har bäst grepp eller liknande är en annan femma..... Skulle vara intressant att höra om de fall där Michelindäck har varit orunda! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Woodman: Visst är d min bimmer på länken men har inga Falken däck. Vilka syftar du på bak el. fram? Johan B: Den informationen har jag fått höra gång pågång av en kompis som är däckhandlare. Han har haft en hel hög av reklamation ang. just orunda Michelindäck och rekomenderade inte dessa till mmig då jag för ett tag sen köpte däck av honom. Vilka däck som sen "svarvas" eller inte och hur d går till vet jag ej! Vet du? Mvh Jimmy Länk |
|
|
Hörde med den lokale handlaren om en kvalificerad gissning. Han trodde att det med största säkerhet var mellanlager/stödlager och/eller hardyskivan som var slut. Han bekräftade mer eller mindre min tanke om att det inte var taskig framvagn då han menade att de är noga med att kolla det på besiktningen, och detta fenomen har gått igenom minst en besiktning utan anmärkning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.