AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.001

Kompisens 540i slamrar!

har en husin i västerbotten som ochså äger en 540i, han har inget internet så tänkte ställa en fråga å hans vägnar på detta forum, eftersom jag vet att det finns MKT kunnigt folk här.

han har ett problem med sin 540i -93a, den går mjukt och fint, och sådär.. men mellan 800 och 1200 varv så slammrar den till, den hade gjort det ett litet tag, och nu så småslammrar den även på tomgång, han menar att det låter som det kommer från vattenpumpen eller liknande, har inte hört det själv men han menar att det inte är tickningar, utan med lite som ett slammer/knackande.. motorn har gått ca 25.000mil men är M-testad och hade goda resultat, är välservad osv.. vet inte vad det kan vara, jag chansade på Kamkedje drviningen eller oljepumps drivningen, ingen aning dock om vad det kan vara, bilen drar ingen olja osv..

nån som har nåra ideer?.

/mvh jocke

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Kör inte mer!!!

Kan säga till 90% att oljepumpen har delat sig, eller att någon kedjespännare gått i topp!!

Sök på "lösa AND bultar" så får du massor av info om just detta!!!

Diesel-räsern
Länk
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Min lät så när membranet i bakändan av insuget var sönder. Öppna oljepåfyllningslocket med motorn på tomgång och kolla om det är vakuum i vevhuset, är det det så är det garanterat membranet. Ett membran med packning kostar 386:- på BMW och det tog mig två timmar att byta det.
ok, ska framföra tipsen till han..

det med bultarna är altså troligt?

ska be han ta ner tråget och kolla, gjorde det på min, och det var då ingen som hade trillat lös, men 2st satt VÄLDIGT dåligt.

vad menar du med att kedjespännaren gått i topp?

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
hur ska jag förklara att det ska betee sig om han har vakuum i vevhuset.. ska suga till när han öppnar locket lr?.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Han öppnade locket igår med bilen på tomgång, då gick bilen dåligt, och ojämnt så länge locket var av skruvat, när han skruvade på locket så gick den bra igen, vad betyder detta?.

har gett han rådet att inte köra med bilen i onödan förens problemet är löst, han ska skruva ner tråget i helgen.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Bilens gång ska normalt inte påverkas av om locket är av. Om det var vakuum så borde han märkt det genom att locket liksom sög sig fast och ett sugljud när han lossade det.
okej, ringde nyss, locket satt som "fast" första gången han testade skruva av det..

vars sitter membranet han ska byta isf?

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag undrar bara om detta saker endast gäller 540 eller gäller det motorer i största allmänhet? Min 525i -90 (12 ventilaren) stannar nästan om jag öppnar oljepåfyllningslocket när motorn är igång. Kan även tillägga att locket sitter hårdare när motorn just gått, låter man den stå en timme så lossnar locket. Vad är det som orsakar att motorn stannar när man öppnar locket då? Läckage någonstans?
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
motorn suger ju in gaser etc från vevhusventialtionen.
tar man av oljelocket suger motorn luft därifrån.
luft som går in efter luftmasse/mängd mätaren.
dvs den tar tjuvluft där då och bilen går dåligt.
så det är helt normalt att den går dåligt om det är av då?.

han har löst problemet verkar det som, lagringen i vatten pumpen är slut, hela fläktbladet och remskivan den sitter i glappar nåra mm när han rycker i det, och det kommer även ett klonkande ljud, så den ska in på onds och få en ny pump.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Se bara till att bilen inte körs förän pumen är bytt. Min havererade på E4 i med ca 3500rpm på mätaren, och jag hade änglavakt att fläkten inte slog sönder något när den tappade samtliga blad.
Ett ett tydligen inte allt för ovanligt följdfel när pumpen havererar.

Mvh. Patric

Min BMW 740:
Länk
hade du liknande ljud innan den for PJ ?

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nej det hördes ingenting i förväg. Kunde säker sett det om jag hade kollat pumpen alldeles innan jag for iväg. En vecka tidigare gjorde jag det och då var det noll glapp. Men en varningens ord är att köra med en dålig vattenpump. Som jag dessutom fick erfara :( Kul att inleda min EU-bilsemester på detta sätt, 20 mil hemmifrån. Som tur va så lyckades BMW i Helsingborg att klämma in min bil. 5h senare med en plånbok lättad på ca 4000:-så körde jag vidare.

Mvh. Patric

Min BMW 740:
Länk
ma
209
marwel
540ia -93
Hur kolla man glapp på vattenpumpen?

/Marvin

V8 Newton Power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.