AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
494

Krånglande huvudinstrument E36

lt
15
ltmb
520i Touring -03
Jag har ett litet problem med instrumentbrädan i min 316 Compact -99. Det uppträder sporadiskt, kanske en gång i veckan, och såvitt jag kan minnas aldrig vid kallstart. Detta händer:
då jag vrider om nyckeln från 0 till start så är huvudinstrumentet dött, bortsett från temp-mätaren som ögonblickligen slår upp till max och temp-varningslampan tänds. Både varvräknaren och hastighetsmätaren blir kvar på noll. Dock tänds serviceintervallsindikatorn/avståndsmätaren (LCD).
Oftast räcker det att stänga av till noll och starta igen så är felet borta, ibland får man försöka några gånger. En gång gick det dock inte hur många gånger jag än försökte, utan jag blev tvungen att köra hem med dött instrument. Då noterade jag att avståndsmätaren fortfarande fungerade!

Som sagt så verkar felet bara uppträda då motorn gått en stund, det kan dock räcka med ett par minuter. Jag har inte märkt några som helst andra funktionsfel i samband med detta.

Jag behöver väl knappast skriva att jag är tacksam för tips och råd ;-)
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Skulle tro att det är det beryktade kretskortet bakom instrumenten som gett upp. Dåliga lödningar eller så. Samma sak med min, kommer oftast när det är varmt ute. Vissa kretskort går det att komma åt att löda om, medans andra är lackade med någon typ av lack så då återstår bara att byta kortet. Tråkigt men sant.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.