|
|
|
|---|---|
|
728 iA-97. Släpper jag upp gasen och låter den vara där en stund så rycker den till när jag gasar igen. det blir mera påtagligt när airconden är på. Detta händer endast när lock-up är i. Jag har fått en massa hjälp av "förståsigpåare" men inga samstämmiga. Finns det någon som vet vad det är??? | |
| I vilka farter sker detta? kan det vara att lockup går i och ur? | |
|
Händer bara i farter över 90km/h dvs när lock-up är i. Sen spelar det ingen roll om jag kör i 110, 120 eller mer. Svårt att "smyga" iväg efter att haft gasen uppsläppt. |
|
|
Byt ATF-en i automaten om det inte är gjort! Blir tyvärr bara en skvätt åt gången så det krävs flera urtappningar/påfyllningar. Ju mer desto bättre. Den ÅF-verkstad jag har varit i kontakt med om detta har tämligen påstridigt hävdat att det inte behövs - låt dom inte lura dig då de har fel om de påstår detta. Bara en skvätt ATF-byte märktes mycket tydligt på min låda, så tydligt till och med att jag först trodde de bytt all ATF. Hade symptom som påminde lite om dina utom det med AC kompressorn. |
|
|
Tack!! Jag skall försöka få det bytt omgående. Somliga har sagt att det är elfel!? Kan någon dementera detta. |
|
|
Hej! Jag är lite nyfiken på hur långt din 728 rullat? Har du märkt någon tröghet i växling från 2-3 vid låga gaspådrag i hastighet mellan 20-50km/h? Med tröghet menar jag att det käns som om bilen motorbromsar i växlings skedet? 12-Pack |
|
|
Hej Signalaren Bilen har rullat 10400 mil. Det har inte varit någon tröghet mellan några växlingar. Lådan går hur fint som helst annars. Tack för att du läst mitt mail. |
|
|
Signalaren, på våra "vinkelreaktorer" så regleras motorstyrning och gasspjäll vid växlingssekvensen. Jag tror din "tröghet" kommer av en viss fördröjning från att den högre växeln gått i och att motorn ger gas på nytt. Vad detta exakt beror på vågar jag inte uttala mig om. Upplever du att det är så hela tiden eller bara när den är varm/kall? Kommer det efter att lådan anpassat växlingarna för hård körning? 750 -En riktig dussinbil? -Ett dussin under huven! |
|
|
Hej jag har en E38 750 Som har exakt samma problem? Vid 90km om jag trycker på gasen så ryker bil till när den lämnar lockup lägen Jag trodde att det skulle var så lockup lägen är just så mekanisk koppling rak genom Vlåda men 5an är hydraulisk och jag kan tanker mig att övergången kan vara så har jag fel? |
|
|
Hej igen allehopa. Den växlingströghet jag kände var i min tidigare 740iA -95 som också drogs med här ovan konstiga ryck vid högrefarter. Jag körde in till BMW och fick felminnet avläst för 250Kr. I prottokolet konstaterades ett flertal småfel så som. Varvtalsgivare på utgående axel signal bortfallen sporadiskt. För hög temp på oljan +71 enligt BMW normalt +60-65. När jag kom hem hissa jag upp bilen och lossa styrkabeln på högra sidan av lådan. Konstaterade snabbt att den var fuktig av olja tydligen vanligt har jag hört efteråt. jag rengorde kontakten och drog i lite kontaktsprej. Demonterade hela kylar paketet. Tvätta och rensade bort allt från löv till fågel kadaver. Kollade oljenivån i lådan pga oro för lekaget genom kontakten. Råkade spilla ut en eller två dl i prossesen. Efteråt var felen som bortblåsta även vid en ny felavläsning. 12-Pack |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.