|
|
|
|---|---|
|
Finns det några kända hinder att byta mellan dessa båda? T.e.x 6 v lådan från en 95:a i en 93:a eller 90:a. Hur tåliga är respektive låda. Så mycket fakta som möjligt! Shoot! tack på förhand. | |
|
Vad jag har förstått av tidigare inlägg på BMWPower så bör du byta bakaxeln också för det är en annan utväxling på de 6 vxl modellerna.. Sök inlägg /Jimmy Länk |
|
|
Gå in och sök på växellåda AND M5. Där finns frågan uppe spec under Växellåda 5 vxl till 6 vxl. I sista inlägget därunder Kane finns en utmärkt länk, där du får all information. Med den 6-växlade lådan hade de senare M5:orna en annan bakaxelutväxling, 3,23 istället för 3,91. Det innebär att de första fem växlarna stämmer helt överens i båda lådorna beträffande hastighet. Den sjätte växeln blir en ren överväxel. I länken ovan har författaren tagit en annan utväxling från en 7-modell på omkring 3,4 vilket skulle kunna ge en lite bättre acceleration, samt lägre varv på högsta växeln. Vad beträffar hållbarheten är den definitivt inte sämre i den 6-växlade, den är en vidareutveckling av Getrags 280 till 280/6. Den är dock lite längre så det behövs en annan kardanaxel förutom annan bakaxel. Mvh LKN |
|
|
Det bör påpekas här att bilen har högre topphastighet med den 5-växlade lådan, då spärren kopplats ur. Jag skulle inte byta om jag hade en 5-växlad. |
|
| jasså!! vill du prova E38B12 | |
|
hehe limmo, fanns en diskussion under e34 m5 på bmwm5.com ang. växellådorna för ett tag sedan... de kom fram till det jag skrev ovan... själv är jag en hängiven fantast av M5 -95... en underbart perfekt bil ser att du har rätt kul pållar i ditt stall förresten :-) |
|
| nån som vet utväxlingen på de olika växlarna i 5 och 6vxl lådorna? | |
| oke diskutera går... ju men jag kan visa har en polare med 3.8 5 pet varvar 7250r på 5an i mätar fart 265-270!! min går lika på 5an men sen drar den i från. men det är nog för att han släpper av! * fniss* så kom å åk med jag bjuder på åktur | |
|
limmo, synd att jag inte bor i närheten, men tack så hjärtligt för det mer än generösa erbjudandet... skall ha det i åtanke om jag skall uppåt sverige någon gång :-) MVH, E38B12 |
|
| du är så välkommen .. mvh limmo | |
|
DannyDallas: M5, e34, 5-växl: 3.51/2.08/1.35/1.00/0.81, diff 3.91 M5, e34, 6-växl: 4.23/2.51/1.67/1.23/1/0.83, diff 3.23 |
|
| utmärkt...tacktack | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.