|
|
|
|---|---|
|
Hej på er bilkännare , Jag undrar vad som är ett rimligt pris ( hos en bilrep. )för byte av kamrem. Jag har en 318i -93:a. Hur svårt är det att fixa det själv ? | |
Woodman |
BMW verkstaden debiterar: 3,500:- inkl material. Utan kvitto ca: 1,500:-Exkl material. Göra själv = Ganska mkt pill samt att du verkligen bör veta vad du sysslar med annars kan det bli helrenovering av toppen,mm |
|
Jag bytte själv på min. Hade tidigare aldrig gjort något liknande. Var lite pyssel, men jag lärde mig massor och så känner man sig väldigt duktig när man klarat det. Jag bytte rem, spännare vattenpump och termostat för 800kr. Det är billigt. |
|
| Tackar för uppgiften. Är det risk att man tvingas byta andra delar i samband med kamremsbytet ? | |
| Det är väl lika bra att byta spännrullen samtidigt. | |
Woodman |
Precis som Mike nämner så är det på sin plats att även passa på att byta vattenpump, spännrulle,mm, när motorbröstet är öppet. Sedan är det att rekommendera att här enbart använda sig uteslutande av original reservdelar....passa även på att byta glycolen blanda 50/50 med OBS destillerat vatten, samt tillsätt vattenpumps smörjning så håller pumpen i evigheter. |
|
Destillerat vatten? Vill minnas att jag hört(och bytte till)destillerat vatten mitt -90tal någon gång,varefter jag läste någon stans(minns ej var,kan även ha varit lokala kylarrep.killen som sade)att man vid byte inte skulle använda detta. Kommer ej ihåg anledningen pga. mitt flexibla minne som endast lagrat att,inte varför,men jag bytte efter den nya infon till vanligt tappvatten. Hoppas att någon kan antingen fylla på varför man ej skall använda destillerat vatten,eller varför man ska. Om inte annat så för att stilla min nyfikenhet. Henrik |
|
Woodman |
Du slipper förhoppningsvis att få kalkavlagringar... |
Ivarsch |
vattenpumpen är väl inget man byter så där bara? Den byter man ju när den pajar? Känns välans dyrt att byta den annars?? Dock kan det vara behövligt att byta fläktrem. Bytte min kamrem igår och då såg min fläktrem rätt illa ut med så den fick bli att byta den med. Och som sagt, byt spännrulle till kamremmen med om du ändå byter. Om du vill göra det själv, försök få tag på en sån däringa verkstads handbok för din bil. En bra investering! |
| Vattenpumpssmörjnings medel? Hur ska det funka? Lagren går ju inte i kylvattnet! Dom är ju kaplslade och fettsmorda. Vattenpumpssmörjmedel måste ju vara rent nonsens! | |
|
Det är ju så att när man låter någon verkstad byta rem och spännrulle, så får man garanti på jobbet. Byter man själv så kan man spänna remmen fel etc.. |
|
|
Har BMW 318 IS kamrem eller kamkedja...? Kan vara värt att veta. Det är väl skillnad på rem och kedja. Den senare behöver väl inte bytas.... eller? Bara nyfiken, Big |
|
Woodman |
Är lite osäker på om 318is har kedja. (tror det) Kamkedjan behöver också bytas fast först när den börjar att höras (rassla) brukar bli aktuellt med byte först efter många tiotusen mil. |
Gold |
Tips på vart man kan köpa kamrem, spännrulle, vattenpump osv till E30, söker gärna webbsidor. MvH Marcus |
|
www.motornord.se Mvh Lasse |
|
|
Tror också att den har kedja. Kostrade 2000 inklusive material och arbete hos Englunds BMW i Luleå. Det var på en 518 -92. Det är inte svårt att byta den själv och speciellt inte på 4-cylindriga motorn, men för att få remmen rätt spänd behövs instrument och då överlåter vi iallafall det åt BMW. Det finns bara två bilar. Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.