AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
777

Vad ska jag välja för saker, hjälp.

Bmw ludde
Har lite problem med vad jag ska köpa för något.

Jag vet att jag ska köpa ett JBL framsystem

Sen vet jag inte hur jag ska göra med bas och slutsteg.

Bland slutstegen funderar jag på:

Ett Fyrkanals - GAS ALPHAX4 från www.brl.se 4x75 watt

eller

eller detta från mds.

Länk

Vad ska jag ha för bas, hur många watt behöver den ha för att matcha steget , max 1000 kr ?

Har en konstig fråga, om jag kopplar framsystemet på 2 kanaler så får de 2x75 rms watt. Får då basen de övriga 2x75 rms watt, eller bara 75 ?.
mvh. Anders.

Robsarve
GAS anses väl ha marginellt något bättre ljud än MDS, men jag känner inte till något av stegen. Jag hade hellre köpt ett begagnat kvalitetssteg.

Om du har en fyrakanalare så använder du två av kanalerna till framsystemet. Kvar blir då två kanaler till basen. De kan man slå ihop, eller bryggkoppla som det kallas. 75+75 blir då 150 W. Dessutom så ger de flesta steg mer effekt när de bryggkopplas eftersom var kanal bara behöver driva "halva" högtalaren. Du kan alltså räkna med drygt 220 W till din bas.

Sen finns det olika sorters watt... för mer info rekomenderar jag lilla bilstereoskolan på www.nordicaudi.com.

Bas är svårt att rekommendera eftersom du inte sagt vad du är ute efter i storlek eller vad för typ av musik du spelar.
Bmw ludde
Robsarve: basen ska varar 10 tum, lyssnar mest på techno.
Som sagts tidigare köp ett beganat steg, av ett lite finare märke.

Men om du ska lite biligare grejer, så köp t.ex. en mds 10" för några hundra eller någon beganad. Dyrare saker behöver inte låta bättre om man inte gör en klock installation.
Funderar på den där extra effekten som skulle uppenbara sig vid bryggkoppling, var skulle den skapas nånstans? Jag är lite skeptisk till detta, och som vanligt vill jag rekommendera att ta effektsiffrorna i bilstereosammanhang med en nypa salt.
I "stora" sammanhang, PA-anläggningar osv och i de fall man väljer att bryggkoppla kanalerna i ett slutsteg så räknar man hellre med lite mindre effekt än den totala effekten vid stereokoppling.
Det är svårt att få slutsteg som matas från 12V-system att bli stabila vid höga strömmar, risken för klippning (brända högtalare) finns alltid och i synnerhet vid bryggkoppling. Välj hellre ett steg med (på pappret) högre effekt än vad högtalaren uppges tåla än tvärt om. Låter kanske knasigt men risken för att skjuta högtalaren pga dist och klippning minskar.

FP
Robsarve
Om du ser på en effektmätning av ett PA steg så ser de oftast ganska dåliga ut i låga impedanser, medans även billiga bilslutsteg som anges vara 2ohmsstabila ökar effekten.

Det är ju få bilsteg (och de är dyra) som uppvisar riktiga ökningar
(2x75W steget ovan skulle då ge 300W och inte 220W) men de flesta "2-ohmsstabila " ökar effekten med åtminståne 30% i vid halverad last.
Att tänka på är att 30% ökad effekt är knappt 1 Db...

Stora steg med mycket effekt är alltid trevligt!
Självklart ökar effekten OM steget kan jobba med t.ex 2ohm istf 4ohm, gäller även vid 2-kanalsdrift. Bryggning ger normalt dubbla 2-kanalseffekten vid samma impedans på en kanal varken mera eller mindre eller hur?

FP
Robsarve
För att göra det glasklart.

Koppling "Perfekt" steg "2-ohmsstabilt -lågpris"
4 Ohm stereo 2 x 75 W 2 x 75 W
2 Ohm stereo 2 x 150 W 2 x 110 W
8 Ohm bryggat 1 x 150 W 1 x 150 W
4 Ohm bryggat 1 x 300 W 1 x 220 W
2 Ohm bryggat 1 x 600 W ~1 x 150 W eller bara dist.

Det som många missar är att med en halverad impedans så halveras även stegets kontroll över basen, med de flesta moderna steg är detta inte ett problem, men det kan ge hörbara effekter.
Sure enough! För att förenkla ytterliggare, säg att steget har x watt i total kapacitet, beroende på nätdelen, de ingående sluttrissornas kapacitet, kylning mm. Om t.ex ovanstående delar är dimensionerade för 2x50W vid 8 ohm eller 2x100W vid 4 ohm så blir det 100 resp 200W vid bryggning. Var skulle annars den extra effekten genereras, hanteras (effektförluster) eller skapas?
Om det anges mera effekt vid bryggning så är antingen steget/nätdelen strypt vid 2-kanalsdrift eller så är det glädjesiffror. Det senare är inte helt ovanligt.
Till detta kommer s.k. 2-ohmsstabila eller tom 1-ohmsstabila steg med de ev. bekymmer som du nämner, mycket beroende på att alla strömmar blir högre och därmed blir allt mera svårhanterligt och kritiskt, kabelareor mm spelar större roll osv.

FP
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Ett steg som levererar 2*100W i 4 ohm så levererar 2*200W i 2 ohm, OM (stort OM) nätdelen klarar att ge ut den dubbla strömmen och förstås om resten av steget klarar den dubbel större belatningen.
Om detta slutsteg byggkopplas men en last på 4 ohm så kommer de enskilda kanalerna att belasta med en last på 2 ohm och då ge ut en effekt tillsammans på 200W+200W=400W

Men då skall vi komma ihåg att en fördubbling av effekten endast ger en ljudtrycksökning på 3dB, knappt hörbart! Och en halvering av lasten halverar också slutstegets dämpfaktor (hur bra kontroll slutsteget har över högtalarna)
Jag måste få be att få återkomma om detta med att det blir 2 ohm per kanal vid bryggning och med 4 ohms högtalare. Isf skulle siffrorna stämma och isf är t.ex alla 200W steg i realiteten kapabla till 400W osv, alla 200W nätdelar kan egentligen ge 400W, alla sluttrissor kan belastas med dubbla märkeffekten osv.
Mitt sätt att se det, lite kortfattat:
Du fasvänder ena kanalens insignal, och låter båda slutstegen jobba på högtalaren. Ena kanalen skjuter på, den andra drar sas, du får (teoretiskt) dubbla utspänningen eftersom både nätdelens positiva och negativa likspänning kan läggas ut samtidigt, till skillnad mot vanlig 2-kanalsdrift. That´s it, och vid en och samma belastningsimpedans som tidigare får du (teoretiskt) dubbla effekten, men SAMMA TOTALEFFEKT som det kompletta slutsteget är designat för att ge vid 2-kanalsdrift.
OM steget tillåter att man går från t.ex 4 till 2 ohm så går detta alldeles utmärkt även vid 2-kanalsdrift, med samma totaleffekt som vid bryggning, det är min fulla övertygelse.

FP
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Se nere på sidan:
Länk
Jämför stereo och bryggkopplade effektkuben.
Robsarve
Detta är ju ett ganska bra steg, men hade det varit helt perfekt hade det sett precis kubiskt ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.