|
|
|
|---|---|
|
min bil har gått exakt 25tusen mil varav 8500 mil i min ägo och så gott som problemfritt... men nu suger den i sig olja...mer än vanligt, har tre gröna kvar sedan service och fyllt på ca 2 liter.. är inte så haj på motorer men fått diverse teorier från olika håll men tänkte kolla om nån vet här.... vevhusventilationen sade en.... kolvringarna sade en annan... ventiltätningarna sade en tredje... och sen sade nån att det bara var att slänga motorn i sjön för det var dags för renovering...och det var dyrt som fanken... tänkte se om nån vet nåt här..brukar få mina problem lösta genom detta magnifika forum och dess duktiga annvändare... om inte annat kanske jag kan få lite guidning till hur jag ska lokalisera problemet....just det...en bilkunnig gubbe påstår att jag ska byta olja..till mobil1..och annan viskositet..kör nu på castrol SLX 0w/30 som dom på bmw hällde i vid senaste oljeservicen...kommer inte riktigt i håg men vill minnas att det var en annan olja som jag fyllde på med...han frågade om jag skulle fylla på eller byta så nån skillnad var det väl..... och ja jag har "sökt inlägg" men hittade inte det jag sökte.... Frazze | |
|
0W30 är en relativt tunn olja! Särskilt till en sliten motor.... Prova att byta till en olja med högre varmviskositet. Om du vill "ta i", kan du nog med fördel slå i Castrols TWS (10W60). Annars duger säkert en olja med varmviskositetsvärde på 50! T ex 5W50 eller 10W50. (de är lite billigare!) Sedan kan det ju vara så att motorn är sliten och behöver renoveras. Men testa en tjockare olja först! Mvh |
|
|
är mycket tacksam för svaret....ska till bmw och handla direkt efter jobbet...priset för oljan är oväsentligt med tanke på vad det kan kosta om man snålar...hellre mycket dyrare och bättre än billigt och dåligt.... så med andra ord kan man säga att det är pga oljan som jag måste fylla på...alltså i samband med att motorn börjar bli sleten...:(...synd för den har aldrig gått så bra som nu ju :)... vad kostar en renovering då... eller är det bara att tippa motorn i sjön och leta efter en ny....kanske får tippa hele bilen i skön..är 24v mototrn dyr...sällan sett nån beg på bmwPowerbörsen..kanske aldrig sett...???? Frazze |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du behövar absolut inte handla Castrololja hos BMW, tror knappast att det är ekonomiskt försvarbart. En olja med 10W40 Eller 10W50 som Johan säger är lämpligt för din motor med några mil på nacken. Vill du ha castrol så finns det hos reserdelshandlare lite var som helst mekonomen bla. GTX 5Lightec 10W-40 passar din bil bättre. Annars är ju Mobil 1 en rekomendabel olja som finns 10w-40 och 15W-50. Visst din motor har rullat 25000 mil men behöver inte var slut för det utan kan rulla många mil än. Det som ger en oljeförbrukning i första hand är slitna ventilstyrningar och tätningar, men det kan man eliminera med att kör på en lite "tjockare" olja och 0W-30 är alldeles för "tunnt" för din bil sommartid .Vilket ger en högre oljeförbrukning om motorn är lite sliten. Du kan exempelvis köra på en 5W-40 olja på vintern och byta till en 15W-50 på sommaren. Det finns många bra oljemärken att välja på och av mindre betydelse vad som står på burken, så länge det är ett välkänt kvalitetsmärke ,då är rätt viskositet och täta oljebyten viktigare. ///MVH Hasso Länk |
|
oki...bockar och bugar för dig hasso ska in nu till storstan och handla olja... är lite tunt med stålars i plånboken nu men kan man fylla på med nån annan olja än den som är i...ska byta allt senare... att man inte ska blanda helsyntet med del eller mineral vet jag inte men kan tänka mig att det inte är bra.... kör ju ganska mycket och fort så det kanske ska vara 15-50....plågar väl inte bilen men den ska ju annvändas... Frazze |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Låter rimligt med 15-50 då tycker jag. alla motoroljor ska vara blandbara med varandra utan några komplikationer så visst kan du skvätta i delsyntet om du vill. Kör du motorn "hårt" så drar den mera olja i de allra flesta fall. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Johan B och hasso...vad skulle man göra utan er....troligen vara nervös konstant för att man skulle behöva skaffa dubbla jobb för alla felsök på verkstad.... Hasso:är det dyra grejer att renovera...ventilstyrningar och tätningar..är det nåt man kan göra själv eller är det nåt som man "måste" lämna in på verkstad...har löst lite små grejer via verkstadshandboken innan.... Frazze |
|
Axel |
Matrielet är inte dyrt men det är lite pill om man ej är van. Vissa M50 drar lite olja och andra inte och många som tar lite olja har gjort så ända sen dom var nya,bilmotorer är lite olika individer liksom,men det är klart att man skall reagera om oljeförbrukningen ökar på kort tid. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
brukar pytsa i ca 1liter mellan serviceintervallerna...men denna gången har jag tre gröna kvar och hällt på 2liter för att nå mitten på stickan....vet att check kontrollen varnar tidigt men brukar varna först när sista gröna lyser....måste ju fixa detta eftersom jag inte tänker åka omkring med 5liters oljedunkar i skuffen... vart tar oljan vägen????.... ryker inte alls...varken kall som varm...ser inget kladd när jag lyfter på huven ....har dock inte ålat under ännu..regeringen förbjöd mig...:)... är ca 1000mil sedan som p-boxen byttes så det borde inte läcka där... finns det nån renoveringssats att köpa och vad heter det... ska kanske inte ge mig på detta själv utan låter en kompis vara med och hålla ett vakande öga så att jag inte gör nåt galet... Frazze |
|
eing9911 |
Kolla så att det inte har runnit ner vid tändstiften. Det hade det på min. Det visade sig att ventilkåpan hade lossniat lite. Hela motorn var ren och fin, det gick inte se att den läckte någonstans men när jag skulle byta stift så var hela hålet fyllt med olja på 4 cylindrar och lite grann i de 2 övriga. Kolla upp det. MVH Henrik |
|
okej...ska kolla det omedelbart... måste än en gång ösa beröm över alla som gör detta forum till något helt oumbärligt för alla bmw-åkare/entusiaster.... Frazze |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.