AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
623

Byta tändstift, problem ?!

M6_Micke
Hejsan !

Har sökt lite men inte hittat någon bra information, det är så att jag idag tänkte kolla tändstiften på min M635 csi -84... Jag har inte haft den så länge och jag erkänner att jag är en riktig nybörjare då det gäller garage-meka, och det är min första bmw. Iaf, till min förvåning så sitter stiften "långt långt ner", orginalverktyget funkade inte ens. Då till min fråga; skall man behöva plocka bort ventilkåpan för att byta/kolla tändstiften på en E24:a ?

Anledningen till detta, är för att bilen vid jämn gas går lite ryckigt, inte så mycket, men nog för att det är irriterande.. Jag antar att den ryckiga gången kan vara orsakad av andra fel, eller kombinerade tänd och bränsle -fel.

Men något måste man ju kolla först, och jag brukar börja med att kolla stiften, för att sedan gå vidare om det inte skulle bli någon skillnad.

Sedan har jag även en annan fråga; vilka är tendenserna för en trasig topplockspackning ? ..ibland har jag känt att det osar lite konstigt i cupen, inte så ofta, men oftare då man gasat hårt.

Om man överväger att be en bmw-verkstad kika närmare på bilen, vilken firma i sthlm kan ni rekomendera ?

Mvh

Micke

Esa
Du har antagligen fel org. nyckel. Den som ska vara till din bil är av teleskop modell med storlek 17mm i den ena änden och tror det är 21mm i den andra. I ett tidigare inlägg var det någon som nämnde att den tyvärr inte finns att köpa längre
M6_Micke
Vaddå, den går alltså inte att få tag i någonstans alls ?!

Robert V
hej ... jag har köppt förra sommaren en ny tändstiftsnyckel till en M635CSi ! .. jag ska kanske tillägga att jag har aldrig provat den men jag antar verkligen att den fungerar för att jag har väntat länge på den och den var inte gratis ! annars börjar BMW Solna göra mig riktigt besviken snart trotts hög tolerans !

vart bor du Micke ? om du vill så kan vi träffas så får du prova min nyckel ! ..maila mig till robertvadadi@yahoo.se
M6_Micke
Hej Robert !

Jag bor i Nacka.. Vart bor du ? Vore kul att testa om den funka, du köpte den i Solna antar jag ? Vi kanske kan mötas upp i helgen ?

Mvh

Micke

Esa
Ring och kolla med BMW. Art nr är 71 11 2 225 101.
M6_Micke
Ok, tack ! ska ringa imorrn, fast hmm, vart ska man ringa, generalagent eller firma ?

Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Det räcker om du ringer till lokala bmw-återförsäljare, de kollar om den finns i lager någonstans.
Lycka Till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.