|
|
|
|---|---|
|
Är det lag på att ha ett landsmärke på bilen vid färd utomlands? Räcker det att man har ett S på skylthållaren fram eller måste det till ett S märke baktill på bilen. Kanske dumma frågor men jag har aldrig tånkt på det innan hur det ligger till. | |
|
Det räcker om man har ett blått S-märke på plåtarna nuförtiden. Bak ska det sitta. Fram är nog optional. Men ett "S" nånstans måste man i vilket fall ha. Tror dom har rätt att bota en annars. |
|
|
EU-S "bak" räcker inom EU och Norge? medan övriga länder kräver fullstort S ska vara ett viss storlek dom minsta som säljs är inte godkända hur stor risken för böter är kan variera innan EU-skyltarna så bötföll Österrikare och Italienare varandra när dom fick chansen. Mvh Stephan |
|
|
Menar ni att jag inte kör lagligt i Norge när jag bara har mina normala skylt utan "S-märke" på bakskylten? Skall åka dit en sväng i sommars, och man vill inte onödigt dra på sig böter.. Fast det går säkert bra när jag pratar norska med polisen *skämt* Måste jag kontakta VV för å få detta simpla klistermärke ? |
|
|
För att få Eu-S inbyggt med regskylten så måste du beställa från VV men om det duger med ett löst att sätta bredvid eller bakom din nuvarande regskylt så finns dom på dom flesta mackar eller tillbehörsfirmor. Mvh Stephan |
|
|
vadå, så fort ni lämnar sverige med bilen så kletar ni på ett stort S på bakluckan? verkar ju helt sjukt att man kan bli bötfälld för en sån sak. snacka om att inte ha något att göra om man som polis skulle få för sig att stanna en turist bara för att det saknas en dekal på bilen. vad rubriceras det brottet som? jag trodde mer att det var en sån här "turistmedelssvenson-grej", att skylta med vart man kommer ifrån och att allt e så puttinuttigt med husvagn, cyklar osv.. eller har jag missat något väldigt fyndigt med dessa märken, mer än att man kan bilda sig en uppfattning om vart folket i bilen kommer ifrån? |
|
|
Jag har smällt upp ett stort vitt S-märke på bakdoran! Likaså bra och dessutom är jag en nöjd svenne som inte skäms över var jag kommer ifrån! Kleta inte dit klistermärket på lacken bara!! Funkar fint i rutan istället! |
|
|
Efter tre turer ToR till Aten från Stockholm utan S:et så tror jag risken är minimal att man får böter. Plus att jag bilen i Grekland i nästan två år utan detta och blev inte stoppad en enda gång. Det där känns som en gammal regel som kom till på PV:n tid, men är inte säker om den gäller nu. Dock så smetar alltid färjebolagen dit ett S på din bil vare sig du vill eller ej. Antagligen för du då åker runt och gör gratisreklam för dem då. Finns ett par andra saker som jag rekomenderar dig att ha med: registreringsbeviset, försäkringsbrevet och ett internationellt Körkort ifall du inte har det nya lilla EU kortet. ///Nicklas BMWCS# 4748 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.