|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en 540 -97 som jag vill ha lite grövre motorljud i. Var under och tittade i helgen, det fanns en hel del burkar och givare därnere... Någon som har provat eller som vet vilken burk man ska rycka för att få gott ljud? | |
|
Byt till Open-Air filter, koniskt. Räcker gott. Gjorde det med min 530(lilla åttan). Brölar på vid rätt tillfälle. Bilen låter som vanligt vid 3000 rpm men när du varvar vilket insugljud yum yum. Avgas syestemet är ju onödigt och ybyta om det är helt. Open-Air filter ca 1000 kr billigt bra ljud. Tobbe |Oo=00=oO| Länk |
|
| Ferrita kat-bakåt är ju inte fel annars,,, | |
Bmw ludde |
Skit i open air, krångligt med avskärmning osv. |
|
Bmw ludde: tycker du det är enklare att byta avgassystem än att avskärma filter? Om jag fick mellan att byta avgasystem på EN bil och att skärma av FEM open air filter, skulle jag nog välja filtren! |
|
|
Instämmer med Tipsaren här ovan. Dock så skulle jag inte montera Open-Air på grund av att de bevisligen släpper in avsevärt fler stora skadliga partiklar i luftmängdmätaren och motorn. Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Skippa openair, kommer in massa skräp i motorn och varmluft som minskar prestandan. Ferrita racekattar ger mullligt ljud och man behåller den diskreta originallooken. Asken |
|
|
Ok, tackar för svaren. Vad kostar ett par racekattar? |
|
|
Pikes Peak saaben nyaste Bilsport var ett tydligt bevis på att man inte behöver ha pipercross, K&N eller liknade fast and the furius filter för att få mycket effekt. Ett stor redigt filter från en lastbil eller liknade! |
|
| Racekattar kostar allt från ca 3500 och uppåt... Ferritas kostar 6000... styck till min 540... man har ju två.... inte så kul. | |
|
S 328 R, har du gjort något mer än bytat kattar på din? |
|
| Jag har inte bytt mina.... men jag ska... det är därför jag vet... kollar runt som bäst. | |
| skaffa ett remusavgassystem det låter kanon! men billigt är det inte!! | |
|
Jag tog bort den allra sista dämparen och byggde 3" med 2x85mm utblås,samt la öppet kn filter. Bilen låter inte högre vid vanlig körning,kanske lite dovare avgasljud men inte mycket. Men när du ger fullgas så låter den gode bra =) Löjligt kan en del tycka men ja jag är barnslig =) Gav det mer effekt?? Nja det ställer jag mig skeptisk till men har läst att 540ns luftburk tjuver effekt,visst drar den varmare luft vid lågfart men den andas så mycket lättare och det är inte illa det heller.. dessutom går det snabbt att återställa till orginal.. Lycka till! V8? Ja tack!! |
|
|
Ring kölher så tror jag han hjälper dig :P Länk Länk |
|
| Jo, Kölher är ju billig... men han vet ju vad han gör visserligen. | |
|
M3g-Power, jag tyckte att det såg ut som en kännare, mätare el. likn. som satt på den sista dämparen, märkte du inget när du tog bort den? Mardrömmen är ju att check kontrollen piper så fort du startar bilen pga. att man bara vill ha lite bättre ljud... |
|
| ??? kännare? på min bil fanns det då ingen kännare eller liknande på sista burken. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det brukar sitta reonansdämpare, ser ut som dörrstoppar utanpå ljuddämparen bak. Supersprint är inte så tokigt om man inte vill ha tokbröl. Sedan är BMW väldigt känlsig för modifiering av avgaset då det gärna blir resonasvibrationer, de har lagt ner mycket jobb på att få bilen gå så ljudlöst som möjligt, och detta eliminerar man till viss del vid byte av avgassystem. ///MVH Hasso Länk |
| Japp du har rätt hasso angående "dämparen" men den sitter kvar på min bil,Jag kapade bort den sista ljuddämparen med ca 10cm rör kvar.Har faktiskt inga resonansljud men då sitter det ju en till dämpare kvar på slutet tar man bort denna också så får man nog resonans. | |
|
Hasso, har du någon prisuppgift på supersprint? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.