|
|
|
|---|---|
cane |
Tjena, har läst en massa inlägg om att katersättare (racekatt) ska kunna ge runt 15hk på en E36 M3. Verkar som de flesta har köpt antingen supersprints eller Köhlers ersättare. Nu gick jag in på supersprint hemsida och finner att de hävdar följande: Sportsystem från kat o backåt: 2 (TVÅ!) hästar mer.... Sportsystem inkl katersättare: Ingen skillnad, 2 kusar mer... Länk Har någon annan hittat data / bänkat sin bil före och efter sportsystem+katersättare? Verkar ju vara "waste of money" sas... |
|
Tjenare. Läste också detta på supersprints hemsida för ett par år sedan. Men trots det så köpte jag katersättare till min M3:a. Jag märkte en väsentlig skillnad på bilen efter montering av denna och har rekommenderat detta före chipstrimning till mina vänner. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
för att få något ut av sk "katersättare" så skall hela flödet ökas, dvs montering av annan luftburk (ej något j-a kn 57 kit) utan riktiga grejer, motorn ska också ha mer soppa, först då kommer de utlovade 15 hk. Hör med Köhler han gör underverk med M Bilar ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
|
Alpina B8 Blev lite nyfiken, vad ska man ha för luftburk/luftfilter som ger mer effekt menar du, KN är väl ungefär som andra "öppna" eller koniska luftfilter, är det CDA-boxen du tänker på eller är det en portad topp? När jag åter fått ett jobb och lite pengar ska jag ringa han Köhler och kolla vad han kan trolla fram ur min motor. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
menade en motorsport luftbox istället för original, en sk kolfiberbox vari det ryms mer luft och i vilken ett visst tryck byggs upp. Svindyr leksak, hade en sådan monterad på en M3 för några år sedan. Luftifiltret i sig vare sig det handlar om koniskt eller annan form av sportfilter finns i ärlighetens namn mest där för ett fränare insugsljud. |
|
|
Alpina B8 Hur fungerar dessa kolfiber luftboxar (alltså inte CDA utan den stora). Är det bara ett stort tomrum innuti eller är det gångar för att leda luften... Bygga upp ett tryck, det låter som man för in mer luft i "boxen" än vad som används!? Kan man gjuta en egen kolfiberbox som ser ut ungefär som de man sett eller är det speciella beräkningar som krävs. Givetvis förstår jag att det ligger beräkningar bakom originalen men som du sa är de mycket dyra (...det kostar att ligga på topp! ja ja jag vet!). Insugningsrören kanske är uppgraderade på de riktiga??? Är det ingen som har en sån här luftbox i genomskärning eller skiss på hur de ser ut innuti så man vet. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Bild på kolfiberinsug i en M3 3.0: Länk Någon annans snart: Länk /Wille |
|
|
Bild på M3 3.0 (min) utan kolfiberinsug: Länk /Wille |
|
|
Tjena Wille Jo då de är skitsnygga, nu vet jag att vi pratar om samma sak. Vart har du köpt din? Hörde att Köhler gjorde sånna och har sett Hamann eller om det var AC också. Sen har ju nya M3 CSL en sån. Vet en kille som är duktig på att gjuta i kolfiber, så vet jag vad som ska finnas i och lite mått så skulle jag kunna fixa en sån. Vet du vad som finns i eller är de tomma? /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Tyvärr är det "bumper's" gamla M3's motorrum den översta bilden är på. Min är orginal (bilden under). Vi har faktiskt två olika röda färger på bilarna, Mugellorot och Hellrot, inte så lätt att se skillnad på foton på motorrummet ;). Hör med bumper, han kanske vet mer om utformningen av boxen. Mvh, /Wille |
|
|
tja jag kollade inuti min innan montering och insidan var ett stort halrum. antar att du beh;ver fixa yttermatt sedan ar det bara att gjuta. ursakta franvaron av vissa bokstaver men jag kor en engelsk version av windows |
|
|
Tjenare. Precis som WilleW skriver så är det min gamla bil. =) Trattarna är större än original. I stort sett är det ett stort hålrum, men trattarna går in i boxen en bit. Varför det är så vet jag inte. Trycket bygger man genom att luften i princip trycks in i boxen. Ju fortare, ju mer.. =) Om du är sugen på en kolfiberbox så kan jag rekommendera Länk som tillverkar sådana. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Bumper: Det var Mani jag tänkte på! /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
z3mpower: Mani har ju boxar. Bara o köpa då... =) /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.