|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Vad ska jag göra ! har 225/235/40-18 och de slits i mitten varför är det så `??? Vissa säger förmycket luft och vissa säger förlite ???? Hur mycket luft ska man ha i respektive däck ????? Tacksam för hjälpen! PS: Ventus däck är billiga men de slits fort ! | |
| För HÖGT tryck!!!Hör me nån däckskille om lämpligt tryck!!!Själv hade ja 3,5 bar i min 19".... | |
ant |
Slitage på mitten visar sig när du har för mycket luft i hjulet. Däcken formar sig som en ballong. Om du hade för lite luft skulle mitten sjunka in och sidorna slitas fortare. Vad rekommenderar BMW själva för luftryck i dina hjul? Kolla upp det och utgå från de svar du får. Det kan även vara så att du kan vinna något på en hjulinställning. ========== Min bil:Länk |
Woodman |
Hrmmm....Ventus däck är enl min däckhandlare inget däck. Utan ett "Rullande Problem" |
|
Jag har hört att det inte är för lågt tryck om du har nya däck med hårda kanter om de slits i mitten. Om de slits på mitten så är det tvärt om mot vanliga däck med "mjuka" kanter eftersom de nya är så hårda i mitten. Om det är för lite tryck så blir de alltså smalare i högre farter och då slits de mer i mitten när man får upp farten. Man kan därmed nästan inte ha för högt tryck i nya däck (med hårda kanter) utan mycket tryck är bara bra. Förutom när man åker stripp och bana då. Det var vad jag hörde. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Jag menade alltså i första meningen att det är för lågt tryck. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Sliter det i mitten så är trycket för lågt. Centrufigalkraften tvingar ut mitten då. Resultatet blir då att det sliter i mitten. Finns två åtgärder att göra. Mer luft eller sänk farten. Själv hade jag lagt i ett par hekto till. Lagom tryck i 225/45-17 är 2.7-2.9. | |
|
Om breda däck slits i mitten beror det på för lågt däcktryck. Tvärt emot gammal praxis. Beroende på att däcket slungas ut av centrifugalkraften. Högre däck tryck håller slitbanan på plats. Jag kör med 3,0 i mina 225 45 17. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.