AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.171

Slitna däck i mitten!

Ez
250
Ezi
BMW M3 E92 -08
AUDI S5 4,2Q -10
Hej !

Vad ska jag göra ! har 225/235/40-18 och de slits i mitten varför är det så `??? Vissa säger förmycket luft och vissa säger förlite ????

Hur mycket luft ska man ha i respektive däck ?????

Tacksam för hjälpen!

PS: Ventus däck är billiga men de slits fort !

För HÖGT tryck!!!Hör me nån däckskille om lämpligt tryck!!!Själv hade ja 3,5 bar i min 19"....
ant
Slitage på mitten visar sig när du har för mycket luft i hjulet. Däcken formar sig som en ballong.
Om du hade för lite luft skulle mitten sjunka in och sidorna slitas
fortare.

Vad rekommenderar BMW själva för luftryck i dina hjul? Kolla upp det och utgå från de svar du får.
Det kan även vara så att du kan vinna något på en hjulinställning.

==========
Min bil:Länk
Woodman
Hrmmm....Ventus däck är enl min däckhandlare inget däck.
Utan ett "Rullande Problem"
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag har hört att det inte är för lågt tryck om du har nya däck med hårda kanter om de slits i mitten. Om de slits på mitten så är det tvärt om mot vanliga däck med "mjuka" kanter eftersom de nya är så hårda i mitten. Om det är för lite tryck så blir de alltså smalare i högre farter och då slits de mer i mitten när man får upp farten.
Man kan därmed nästan inte ha för högt tryck i nya däck (med hårda kanter) utan mycket tryck är bara bra. Förutom när man åker stripp och bana då.

Det var vad jag hörde.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag menade alltså i första meningen att det är för lågt tryck.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Mr
11
Mr Mac
325 Coupé -92
Sliter det i mitten så är trycket för lågt. Centrufigalkraften tvingar ut mitten då. Resultatet blir då att det sliter i mitten. Finns två åtgärder att göra. Mer luft eller sänk farten. Själv hade jag lagt i ett par hekto till. Lagom tryck i 225/45-17 är 2.7-2.9.
Ma
23
Malte Nilsson
328i Touring -96
Om breda däck slits i mitten beror det på för lågt däcktryck. Tvärt emot gammal praxis. Beroende på att däcket slungas ut av centrifugalkraften. Högre däck tryck håller slitbanan på plats. Jag kör med 3,0 i mina 225 45 17.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.