|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har, efter tändstifts byte (utfört på BMW verkstad) fått problem med el-överslag kring vänster fördelare. Den har varit in på BMW verkstad flera gånger, men dom lyckas inte lokalisera var detta överslag sker. Man hör ett tydligt tickande (samma ljud som om man snabb kortar exempelvis batteriet) från vänster (förarsidan) fördelar dosa. Ljudet kommer väldigt sporadiskt och olika, ibland hörs flera överslag på ett par sekunder, ibland är det 10 sek mellan varje eller längre. Verkstan kan inte avgöra om det kommer från någon tändkabel eller fördelar locket, då dom inte kan se någon gnista. Nu undrar jag, hur felsöker man detta bäst? Kan man rycka en tändkabel i taget från fördelardosan och köra på "endast" 11 burkar, eller kan något ta skada då? Annars borde det väl gå att skifta från hö till vä sida? Samma sak med fördelar locket, går det att skifta sida? En tänd-kabel sats kostar ca 2300:- så jag vill helst undvika att behöva köpa 6 nya tändkablar i onödan! I övrigt, tror ni felet påverkar prestanda märkvärdigt? Motorn kan rycka till ibland samtidigt som ett överslag sker. Kan något ta skada, typ elektronik box etc? Tacksam för all hjälp! Mvh Johan | |
|
Det går väl bra att köpa en kabel och byta sig fram till vilken som är dålig. Om du köper den längsta och provar att byta den mot kablarna som sitter där, en i taget så hittar du vilken som är dålig och då kan du köpa rätt längd. |
|
|
Börja med att granska kablarna så noga du kan och se om det finns någon spricka i någon. Äe det fel på en så byter man inte hela utan bara den tändkabeln. Du kan ha en spricka i tändkåpan som kan vara svår att se och som dock inte brukar ge överslag Skulle inte köra med bilen om det blir sådana kraftiga överslag så kan du skada motorelektroniken. Det går bra och ta loss en kabel i taget och testköra men inga längre stunder eftersom du får in massa oförbränt bränsle i avgassystemet. Är inte säker men tror inte det går att skifta sidan på tändkåpan. Antar att du redan kollat så du inte har massa olja eller vatten i tändstiftshålen. |
|
|
Bara en tanke om du har bilen i ett mörkt garage kan du kanske se var det slår över. mvh BLJ |
|
|
Min första fråga till englunds (BMW) var om man inte kunde göra så som Hubbe325 föreslog, men tyvärr finns kablarna bara att köpa i satser om 6 st. Var in en sväng på mekonomen, och där kunde man köpa fördelarlock, men inte tändkablar. Det såg även ut att vara samma artikel till båda sidorna, så då borde det väl gå att skifta sinsemellan? Någon som vet om det går att köra med en helt vanligt tändkabel lite tillfälligt i felsöknings syfte? Ibland uppstår ju inte felet på en hel dag.... Jag har faktiskt inte gjort något själv hittils, utan det är BMW som tittat på den... så jag antar att dom försökt se gnistan i mörker, kollat fukt, osv... Men bara jag får lite mer kött på benen från er på forumet så ska jag ta en egen titt i kväll. Man måste nog fixa detta själv! =) Tack så länge! |
|
|
Fördelarlocken är identiska mellan höger och vänster sida. De kan vara ganska brända runt 15000 mil. (Mekonomen är inte speciellt billiga jfr. med Motornord). Det borde gå bra att använda en vanlig tändkabel i felsökningssyfte. Vänstersidans fördelarlock är lätt att skruva bort. Sitter bara med de tre skruvar du ser framifrån. Kabelrännan sitter med två m6 i insuget dessutom sitter div kablage med två buntband i kåpan över där kablarna går in i fördelarlocket. Knäpp loss locket över luftburken, ta loss kablaget till luftmängdmätaren och låssa slangklämman runt gummibälgen på insuget. Nu går locket att lyfta av och det finns tillräckligt med plats att dra ut tändkablar med fördelarlock. Högersidan är värre. både avgasrecirkulationen och expansionskärlet sitter ivägen. |
|
|
Powertoy! Du kan dina saker! Är du helt säker på att man vågar prova med en vanlig tänd-kabel?.. på BMW surrade dom om att det sitter något störningsskydd/motstånd i special kablarna... Dom sa även att fördelarlock och annat såg ut att vara fint, men jag kan inte tro att det är bytt på mycket länge, bilen har gått drygt 19.000 mil. Detta borde ju lösas ganska enkelt tack vare er info! Tror jag börjar med att skifta fördelar locken för att se om felet byter sida lite magiskt =). Annars är det nog bara att prova sig fram med en tändkabel i taget. Jag fattar inte att BMW inte lyckas lokalisera felet! Dåligt!! Tur att dom inte tagit betalt iaf... Och så har man ju fått köra sprillans ny Mini Cooper.. hehe.. vilken lyx! Någon mer som vet om det kan vara direkt skadligt att köra omkring såhär? Jag har säkert kört 2-300 mil efter att jag upptäckte det. |
|
|
Har varit på Englunds... Kommer inte använda dom igen. Var inget problem hos Thylins i Skellefteå att byta 1 tändkabel. Du kan jo köpa tändkable sats till gamla 735 om det krånglar.. Bara strunt att det inte går få tag på enstaka kabel. |
|
|
Körde länge med slitna fördelarlock och rotorer innan jag fick hjälp. Är vel inte det bästa med oförbränd bräsnle till katalysatoren. Lambasonden får vel arbeta extra också. |
|
Paap Reeder |
Hej! Skulle man inte kunna lyssna med ett stetoskop "utan propp". Slangänden kan väl ganska exakt lokalisera var "det låter". MVH /// Paap R |
|
Johan_S, jag bytte stift nu ikväll på höger sida, (bytte vänster förra veckan). Kollade lite extra beträffande att skruva bort höger fördelarlock. Mitt råd är att låta det sitta kvar, då du inte har problem med höger sida. Det kanske går att lirka ut om man lossar det svarta grenröret till avgasrecirkulationen, men då måste man klippa bort åtminstånde en fabriksmonterad slangklämma och ersätta den med en vanlig. Och som sagt, den är gränsfall om expansionskärlet måste avlägsnas också. Ska tillägga att man blir trött på slarviga mekar hos verkstäder som påstår sig göra seriösa jobb. Ett stift saknade mässingshatten. Två stift var lösa och en tändhatt var gravt oxiderad i kontaktytan. -Bättre då att skruva själv och ta sig tid med alla detaljer i lugn och ro! |
|
|
Tackar för råden! Har någon mer info att komma med så gör det.... ska skruva i morgon i stället, ville vänta in era tips! =) Powertoy: Jag tror jag lånar/köper hem ett fördelar lock samt en tändkabel från mekonomen, har mkt bra kontakt med dom och får netto netto priser! =) Låter som om den verkstad som skruvade i din var riktigt slarviga... det finns ju risk att dom slarvat på samma sätt med min. Det är ju svåråtkomligt, och jag skulle inte tro att dom skruvar i speciellt många årligen. Var det ett rent helvete att byta stift själv, eller går det med lite tålamod och finurlighet? Finns det några speciella verktyg som underlättar? Nog för att det är gjort nu nyligt på verkstad på min... men är lite nyfiken. Paap: Stetoskåp idén lät intressant.. provat det? Synd bara att man inte har något.. |
|
|
Det är faktiskt inte bökigare än att byta på en 535 M30 motor, bara dubbelt så många stift. På länken nedan finns lite tips. Jag tycker dock han plockar bort väl många saker. Länk En vanlig hylsnyckelsats med kort och lång förlängare, kardanknut och en 16mm stifthylsa. (Originalhylsan är bra att plocka ur och i stiften med, man orkar inte lossa några stift med den). Vänster sida: Plockade bort luftrenarlock och insugsbälg samt tändkablar och fördelarlock, (ville ju putsa till kontaktytorna i locket). Alla stift utom det innersta går plättlätt att komma åt. På det innersta stiften blir vinkel väl stor för knutkorset men det går om man vrider ett halvt varv itaget. (Smörjde upp knutkorset ordentligt för att minimera friktionen). Höger sida: bort med luftrenarlock och insugsbälg samt lossade tändkabelrännan. Denna sida är lättare då det innersta stiftet sitter längre ifrån torpedväggen. (I länken tog han bort det svarta plastlocket på ABS-blocket. Detta är onödigt. Det är bättre och lyft upp diagnos-kontakten som sitter med ett snabbfäste) -Man kommer då åt alla stift utan problem. |
|
|
Fortsatt problem! Nu har jag monterat bort fördelar locket, det var ju lätt som en plätt! Ögnade igenom det.. såg mycket fint ut, skrapade ändå upp bläcken och rotorn lite. Trodde att jag hittat felet då en tändkabel knappt satt fast... endast lite med gummit - men detta var det inte, samma fenomen ändå. Kanske råkade jag komma åt den kabeln när de andra lossades? Nå, jag orkade inte plocka isär allt igen denna dag... ska köra in bilen och försöka mörklägga garaget för att se om det går att hitta på det viset. Har inte hunnit prova byta tändkablar än heller. Finns det någon möjlighet att jag har fel i tändspolen, så den typ överladdar eller något ibland? Felet är ju så oerhört oregelbundet... kan det verkligen bara vara glappt någonstans då? |
|
|
Efter en motortvätt började den göra betydligt kraftigare överslag än innan. Nu hördes det ännu tydligare, och det lät ännu mer som om det kom från fördelar locket... dessutom gjorde motorn så pass kraftiga ryck så jag kunde inte tänka mig att det endast var en tändkabel (=en cylinder) som orsakar så pass mycket. Efter lite funderande tog jag och bytte lock + rotor, och vips.. nu har jag inte hört ett endaste litet överslag. Vi får se om det håller sig.. Nåja, då vet alla att det kan vara fel på fördelar lock trots att dom ser fina ut... skulle gissa på att det hade att göra med kolbiten i mitten eller liknane... |
|
|
Helt klart intressant fel. Vore kul att mäta upp resistansi det dära locket samt skicka på högfrekvent högspänning och mäta utkurvan med en 1:1000 probe och oscilloscope. Känner Du till en riktigt stor container ? Isf. vill jag kasta min bil där. |
|
|
Jasså det säger du =) Säg bara till så skickar jag eländet till dig! =) |
|
|
En ytters fin vattendimma från en lämplig sprutflaska kan vara till hjälp vid överslag som bara visar sig ibland, mikrosprickor i kablar och fördelarlock osv. En vanlig orsak till genomslag i isoleringen i fördelare kablar eller tändspole är att man felsöker vid t.ex missande motor genom att lossa kablarna ute vid stiften. Högspänningen stiger högt vid obelastad kabel och slår lätt igenom isoleringen, efter en tid kommer fukt osv in och så börjar det som beskrivs ovan. Om man frikopplar ett stift så skall kabeln jordas, då händer inget. Tillfällig test eller byte till vanlig tändkabel av koppar är inga problem, finns som metervara för någon tia. FP |
|
netz |
folke: Bra tips!! Tack :-) Min hobby! Länk V-12= 12 rätt! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.