|
|
|
|---|---|
|
Jag bor i Luleå och har så långt till Tyskland så jag undrar vågar man köpa en bil osedd hos en icke märkeshandlare? Jag antar att man betalar med en överföring men hur vet jag att bilen är min?? alltså jag skriver ju inte på nåt papper eller nåt. kan ingen vänlig själ förklara hur man går tillväga exakt. Angående hemtransport så tänkte jag anlita Eurotransport eller vad dom nu hette. Bilen i fråga är en 328 eller en 330d för ca 170-180tkr så det är ju mycket pengar så man vill ju inte bli blåst och inte få nån bil hem!! | |
|
Själv förde jag över pengar till Commerzbank i Tyskland för att inte behöva ha kontanter på mig. Dock blir detta ett extra moment naturligtvis. Har Handelsbanken...de gick med på detta efter en del tjat. /Simon |
|
Scheckheft |
Hej, själv åkte jag omkring med kontanter runt halsen. Köpte min bil osedd hos en privatperson. Vi mailade och pratades vid i en månads tid innan jag åkte ner. Vid skrev kontrakt han fick pengar. Om du vill överföra pengar kan du kontakta din bank. De kan ge dig olika alternativ. Det bästa är att åka ner själv och titta på bilen. Även om det är långt. Se det som en semestertripp nu på sommaren. Mvh Scheckheft ______________ Länk |
|
Åkte naturligtvis ned själv och kollade på och köpte bilen. För man över pengar får man dessutom en väldigt bra växelkurs! /Simon |
|
| Jag skulle aldrig våga köpa en bil utan att ha sett den. Det enda undantaget är om man som Johan på BMWpower har en kontaktperson som man litar på och gjort affärer med ett antal ggr tidigare. Skulle du våga köpa en osedd bil av en icke märkesbunden firma nere i Skåne? | |
|
Kanske man skulle göra så att man flyger ner och köper bilen själv och flyger hem och ber eurotransport leverera bilen till mig. Det kostar lite mer än att själv köra upp men då är ju bilen försäkrad och man slipper vara nervös för att kvadda den... |
|
| Kolla med Ole på importakuten.nu, mycket möjligt att han kan ta en titt på bilen när han ändå är i Tyskland. Dumt att köpa grisen i säcken... | |
|
Ständigt denna Ole... M3G-Power: Titta på bilen, jag vet att jag inte hade kunnat köpa en bil av en aukt-bmwhandlare utan att ha sett den innan. Flyg ner och titta på den, som någon sa se det som en semestertipp. Det måste finnas utrymme i budgeten för att se bilen innan man köper den. |
|
cdabox |
Fråga Stephan han köpte sin B12 osedd har jag för mig... In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
M3g-power: Hej! Jag känner flera som har importerat bilar osett, och än har ingen blivit lurad. Jag bor i Umeå så jag förstår ditt problem. Det som är gjort i de fall jag känner till så har man talat med firman upprepade gånger, kontaktat tidigare ägare, bett firman faxa upp service bok, tagit bilder, samt skrivit ett kontrakt där skick, miltal osv. är specificerat. Firman har sedan skrivit på kontraktet och faxat tillbaka. När detta är gjort måste ju säljaren stå för det som är skrivet (speca så mycket som möjligt) När allt är ok och kontraktet är skrivet så går du till banken och överför pengarna, faxar kvittot till firman, sen är det bara att beställa hemtransporten. I grova drag så är det så det har gått till här iaf. Självklart så tycker jag oxå att det är bättre om man har möjlighet att se och testa bilen och man ska komma ihåg att det alltid finns en chans att bli blåst (kan man iof bli om man åker ner oxå), men jag vet att det har fungerat bra för de jag känner. En bil var tex. en V70 -01 och den var ju ganska dyr, så visst finns det vissa som har tillit. Ett hett tips är att kontakta Sandbacka Bil i Umeå 090-137110, han har kontakter i vissa städer i Tyskland som han litar på. Jag hörde (vet inte om det stämmer) att han har importerat ca. 300 bilar och det har alltid klickat. Du kan ju alltid ringa till honom och kolla. Han fixar allt från kontakt med alla i Tyskland till reg. bes. här i Sverige. Mvh Lassemann |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.