|
|
|
|---|---|
|
Jag ska ner med familjen till Italien och bl a Rom på bilsemester. Är det någon som har erfarenheter av Rom och hur jargongen är med en nyputsad BNS? Är det mycket stölder? Någon som kan tipsa var man bäst parkerar sin bil i Rom om man ska se sevärdheter i Centrum? | |
| haha felstavning igen. BNS är menat BMW. Slinter på tangenterna :) | |
|
Har bara besökt Rom per tåg men råkade ut för två ficktjuvsförsök under en enda dag. Dessutom jobbade det bondfångare inne på Colliseum. Trots detta är det en helt fantastisk stad och innevånarna i Rom är i gemen väldigt trevliga i mitt tycke. Som fotgängare kan jag nämna att man upplever trafiken som en smula 'intensiv'. Skulle satsa på dyra parkeringsgarage, gärna under jord eller hotellparkering och kolletivtransport. |
|
|
Tack för svaret balmgren. Jo att det är "intensivt" i Rom vet jag. Ska försöka hitta något garage men det kostar nog skjortan som allt annat i Rom. Skulle inte förvåna mig om ett dygn kostar 500:-. Alternativet kan ju vara att parkera utanför Rom och ta till kollektivtransport. |
|
Scheckheft |
Hej, inga erfarenheter av Rom, men Bologna. Såg en händelse där en bil skulle backa in mellan två bilar men inte rymdes. Han gasade helt enkelt på och "puttade" bakomvarande bil bakåt en bit för att rymmas. Såg även andra, mindre parkeringsincidenter. Trångt var det överallt och fort gick det. Mvh Scheckheft ______________ Länk |
|
Ja sånt är ruskigt. Var nere i Italien 1989 med min VW Cab (bubbla) och blev påkörd bakifrån i Florens. Baklucka samt kofångare blev intryckta. Det var en ung tjej som körde in i mig som inte kunde ett ord engelska eller tyska. Och naturligtiv kunde jag inte italienska så vi stod där. Men när jag försökte få tag i en "tolk" så bara försvann alla och tjejen blev livrädd när jag sa ordet polizia. Hon öppnade snabbt upp handväskan och vill betala på stället och pyntade med 2000:- i lire. Jag accepterade det eftersom skadorna var ringa och så här i efterhand har jag fått klarhet i att de flesta vill göra upp i godo och inte blanda in myndigheter vilket kan ställa till större problem. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det stjäls lika många bilar i rom på ett dygn som det stjäls i SE på ett helt år. Har du beemern så rekar jag starkt att hyra en garageplats. Det lönar sig. Alternativet är att hitta en parkeringsplats vid polisen och "muta" vakterna utanför med ett par flarror vin eller dyligt mot att de håller ett extra öga på bilen. När det gäller sevärdheter så är det utöver det givna (coleseum, forum romanum, fontana di trevi osv) så rekas McDonalds !?!?!?150 m norrut från fontana di trevi. Det är en helt otrolig restaurang med vattenfall, grottor och tonnvis med "hotta" babes som serverar sallad medans du väntar på maten. I övrigt så är "kärnan" runt centralstationen (med apostlarna) väl värt ett dagsbesök. Vattikanen på söndagen kan vara en upplevelse. Annars duger det gott att bara gå gata upp och ned och insupa atmosfären med både espresso, tallegio, grappa och pizza frå neapel. Återigen dock så rekar jag starkt att hyr ett garage och låt bilen stå. "Snälla! Bromsa!" |
|
Kanoninfo Kävlingepågen. Du skrämmer mig. :-) Har lyckligtvis sluppit påhälsningar i eller på bil när jag varit i Italien. Men jag vet flera som blivit muddrade på allt i bilen. Tar ditt inlägg högst seriöst och parkerar nog bilen i en förstad eller ett par tågstopp från Rom. Har ju färddator så det lär bli lätt att hitta en tågstation någonstans på lagom från Rom. |
|
|
Jag har kört bil många gånger i Rom, en smått kaotisk upplevelse kan jag lova. Jag såg inte en enda utländskreggad bil vid ngt tillfälle. När jag kom in i en 8-filig!!!- korsning (korsningen var flera gånger större än en fotbollsplan) stod det en hjälmprydd polis uppe på en piedestal och dirigerade trafiken i mitten av korsningen, när denne fick syn på mig så glodde han storögt och tvekade en sekund innan han stoppade övriga bilar som normalt flög åt alla håll och därefter vinkade han fram mig före de andra bilarna så att jag kunde komma vidare - en oförglömlig upplevelse! Mitt råd till dem som tänker bila till Rom är: ställ bilen och ta buss till de olika sevärdheterna, för där är plenty, trots mina 3 besök där så har jag fortfarande inte sett allt. (missa inte Peterskyrkan - närmare en religiös upplevelse får man leta efter - mäktigt!!!) Värstingstaden att köra bil i är enl min mening Nice - går i ca 100 - 120 i centrum, först till rödljusena gäller! Är själv numer gift med en av de "hotta" babsen sen 20 år tillbaka ;-)))) |
|
|
Ge er nu........ Har kört i Rom med en BMW 320 -00. Har också kört med min svarta ögonsten Supra mkIV och dessutom parkerat i Rom med den. Visst kör man som bara attan, men det känns bra mycket bättre än här hemma där nästan alla verkar köra som man vore 90 år gammal. Parkering går bra men man bör välja parkeringar där man står i bredd istället för efter varandra så slipper man "puttande" på bilen. Sov till och med ett antal nätter i bilen längs vägarna och kände mig helt säker. Bilstölder, rån och skadegörelse är minst lika vanligt här i Sverige nuförtiden, det är inte idylliskt som i "Saltkråkan" längre här hemma om ni nu trodde det. Och Rom är en fantasisk stad, missa inte den för allt i världen. |
|
|
Inga problem.Åkte från norr till söder ,med min m5-95, 2001-07.Italienare är mycket trevliga.Fixadde boende strax utan för Rom ,vart bjuden på mat t.o.m. |
|
|
Jag parkerade vid Piazza Venezeia,bra parkering mitt i centrum, nära till det mesta av sevärdheter.En sak du inte får missa ,är katakomberna ligger en liten bit utan för Rom. |
|
|
Ja det blir mycket att titta på när man har vägarna förbi Rom. Jag tackar för alla tips på sevärdhetere och välkomnar ännu mer och har någon förslag på billigt boende i närheten av Rom är det det väldigt välkommet. |
|
|
Ja det blir mycket att titta på när man har vägarna förbi Rom. Jag tackar för alla tips på sevärdhetere och välkomnar ännu mer och har någon förslag på billigt boende i närheten av Rom är det det väldigt välkommet. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
En rolig sak du ej får glömma är att titta in i lokalbefolkningens bilar. Gör det och du får dig ett gott skratt. Rapportera när du kommer hem. "Snälla! Bromsa!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.