AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
505

Sportstol E30 behöver lagas. Hur gör jag?

gu
19
gulsparven
325 ix t89
320 cab 92
3,0 CSI
Min förarsportstol har kommit på sned känns det som. När jag kliver in i bilen sätter jag mig på höjdjusteraren som sitter alldeles för högt. Skinnet är perfekt, problemet verkar sitta i ställningen.
Stolen känns generellt gaska lös och skramlig. Kan nån med erfarenhet av att laga sportstolar höra av sig.
Tacksam
Johan
Har exakt samma problem!
Woodman
Jag har också haft samma probs det beror på att medarna som stolen åker på vid fram/bak justeringen oftast hamnar ojämt i förhållande till varandra vilket resulterar i att stolen hamnat i ett "knäck-läge" (vriden)
försök med att ställa in stolen i rätt anpassat läge efter detta dra åter upp frilägesspaken & vicka framåt med vänster del av stolen
gu
19
gulsparven
325 ix t89
320 cab 92
3,0 CSI
Finns det några skruvar att dra åt, jag tror inte stolen "hoppat" ur läge. Vänstersidan är lägre än högersidan.
Woodman
Aj då...det låter som en av oljedämparna till stolens höjdjustering pajjat, bara att plocka bort stolen & vända uppochner på den så ser du vilken av de två oljedämparna som ev läcker...bara att byta.
gu
19
gulsparven
325 ix t89
320 cab 92
3,0 CSI
Det låter vettigt, jag hade stolen av idag men tänkte inte på dämparna då. Jag har bara haft bilen i 2 dagar. Kan man tajta ihop stolen på nåt sätt? När den sitter på plats och man tar tag i ryggstödet och drar fram och tillbaka är glappet stort. Vad göra?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
det problemet har ja oxå.. den glappar även fast den sitter som den ska...
trodde min satt löst i skruvarna i golvet men dom satt åt som fan...

finns det nåt annat ställe man kan "tajta" till så den glappar mindre...

/Jonas
Woodman
Strippa av stolen all textil & kolla in plåstommen det är tyvärr vanligt att stommen spricker sönder p.g.a materilutmattning...
min förarsportstol (orginal) glappar också, fattar inte vad som är felet!
ji
200
jimmyn
325 E30
323 E30
Det kanske räcker om ni lossar på baksidan av stolen, och skruvar åt skruvarna som finns där bakom och som håller fast ryggstödet. Jag drog åt dom för ett tag sedan och den blev som ny stolen.
Kanske kan vara värt att kolla iaf.

BMWCS #4675
BMW323.cjb.net
När jag kollar under min förarsportstol kan man se att vid tryck så trycks den högra sidan av stolen ner 3-4 centimeter!
Är där någon typ av sprint eller liknande som kan ha lossnat och som gör att stolen trycks ner åt höger vid tryck?
Ingen som kan ge något tips angående mitt problem?
Es
12
Estarriol
e30 320,M3
Det är troligtvis ramen som har spruckit och gått av.
Du får ta bort klädseln och svetsa ihop...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.