|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag har ett litet problem Om jag tex. kör i en högersväng och det högra framhjulet åker i en liten grop eller tex. sprickor i vägen så börjar ratten skaka rätt rejält och slutar inte fören flera meter efter gropen. Vad kan det vara?? ---- ♫ Mitt hjärta kan gå i tu, men min BMW kan gå i tusen bitar ♫ | |
Woodman |
Det låter som ett allvarligt fel, förmodligen någonting som är på väg att lossna tex: hjulet har du kollat om låsmuttern till hlullagret sitter kvar på axeln ? |
|
Hej Vet inte exakt vad du menar, men det vet min far, ska höra med honom. allvarligt? är det inte bara att "skruva åt" då? grejen är att en gång kände jag ett plapp när jag hade av hjulet, alltså jag tog tag i bromsskivan med båda händerna och ryckte och kände då ett glapp. Jag frågade en på BMW i Karlstad vad det kunde vara och han sa att när motorn är avstängs så kunde man känna det, det var nåt med servon. ---- ♫ Mitt hjärta kan gå i tu, men min BMW kan gå i tusen bitar ♫ |
|
|
det är inte dom berömda spindellederna eller ngt sånt som glappar? jag skulle göra en framvagnsinställning för ett par veckor sen men det gick inte för att min ena styrled var lite böjd (körde på en stolpe för ett tag sen) så jag bytte den och då försvann mycket av vibrationerna..men grejen var den att verkstan kollade om det fanns glapp genom att dra i hjulen, och på den kassa sidan (förarsidan) fanns det mycket större glapp.....detta är kanske inte ditt problem, men så var det för mig! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
Woodman |
Kolla ev hjullagerglapp genom att fatta tag i hjulet kl 12:00 samt 18:00 vicka nu kraftigt upp & ner skall ej finnas tillstymmelse till något glapp... |
|
Hej Bmwfreaken: jag har gjort framhjulinställning ca 2 ggr på bara några veckor och det var inga problem. Woodman: Det du säger att jag ska göra försökte jag föklara i ovanstående inlägg fast att jag tog kl. 0900 och 1500 och där fanns det glapp så att det räcker och blir över. börjar bli skaj nu, kommer det här kalaset bli dyrt? ------------------ www.cleandesign.se |
|
Mattan |
Kanske utsliten stötdämpare. |
| Låter som glapp spindelled | |
Woodman |
Om du har gjort framvagninställning två ggr på några veckor så är det ju uppenbart att något är fel ? Glappet du nämner förekommer i sidled behöver ju ej tyda på något stort fel det förekommer ofta lite spelrum vid styrningen (rörlig) Varför har du fått gjort om framvagninställningen har du kört i ? Eller är det däckfirman som missat ett bra resultat ? |
|
Skulle tippa på helt slut stötdämpare som Mattan säger.. /Jimmy Länk |
|
|
stötdämpare garanterat ! Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Hej Woodman: jag har gjort framhjulsinställning två ggr pga sned ratt efter att jag körde i diket i vintras. kanske ska säga att efter de två gångerna så har rattien blivit sned igen. Stötdämparna borde inte vara slut, har inte märkt nåt fel med dem. ------------------ www.cleandesign.se |
|
Woodman |
Men menar du verkligen att du lämnat in bilen på framvagnsinställning enbart för att ratten är på sned ? Det kanske var verkstaden som fixade bilen i vintras som då hade ratten borta och sedan ej satte tillbaka den helt rakt på rattstången. Sitter ratten på sned så lossar du bara rattmuttern och justerar sedan in ratten i rätt läge. Till detta behövs ingen framvagnsinställning en sådan gör man bara om tex däcken slits ojämt... |
|
alltså, så här gick det till: 1. ned i diket (ishalak, gick lugnt till) 2. in på verkstaden där dom fixade allt. 3. tillbax till verkstaden för att ratten var sned och att jag tyckte att den svänge för sent. 4. in på verkstaden igen för att ratten blev sned. 5. nu är ratten sned och sen så är ju problemet ang. vibrationer som näms ovan. Jag vet inte om jag ska använda ordet framvagninställning, men jag tror det var det dom gjorde de två gångerna Woodman: ok, vart sitter rattmuttern då? verkar lite skumt att ratten blir sned, är itne det skumt ------------------ www.cleandesign.se |
|
Woodman |
Jag tycker absolut att du skall ta kontakt med verkstaden som utfört reparationerna på din bil efter dikeskörningen. De får fixa till ratten samt vibbarna & glappet i hjulet. Du har väl 1 års garanti på utfört arb. |
|
Hej igen Woodman: är det verkligen ett (1) års garanti, jag har varit där ett par gånger nu, och jag känner typ att jag är tjatig. hehe... grejen är också att dom bytte fronten på bilen, och där har lacken börjat flagnat på minst tre ställen, det är lite tråkigt... ska jag stå på mig å gå dit å klaga, grejen är också att vinterdäcket blev skadat i dikeskörningen och det har jag inte fått tillbax, har varit där ca: 10 ggr å frågat... verkstaden i fråga är BMW Karlstad ------------------ www.cleandesign.se |
|
Woodman |
Jag tycker att du skall göra på följande sätt: Åk till en MHF station Samt be dem att de kollar upp de tidigare reparerade skadorna som vart i samband med din dikeskörning. Jag misstänker starkt att verkstaden gjort en del grova missar i reparationen av din bil. (tyvärr mkt vanligt) Be som sagt MHF killen att du får dokumenterat de felaktigheter som ev kvarstår på bilen efter reparationen, som tex lacksläppet vibbarna i hjulet, mm. samt ev flera åtgärder som ej gjordes vid dikes reparationen. Av erfarenhet tror jag att MHF kommer att hitta missar i rep för tiotusentalskronor (som den aktuella BMW verkstaden får stå för) Dessutom skall du naturligtvis helt "omgående" ha tillbaka ditt saknade vinterhjul. (Annars polisanmäler du dem för stöld) När du fått besikningsprokollet från MHF så visar du upp detta för BMW verkstaden "svart på vitt" vad de fuskat med i samband med reparationen. Vill de ej frivilligt åtgärda samtliga fel/missar helt kostnadsfritt för dig så kontaktar du ditt försäkringsbolag som vilka jag förmodar en gång i tiden betalat för kalaset...? försäkringsbolaget för då din talan mot verkstaden med bakrund av utlåtandet från MHF. Du kan även kontakta konsumentombudsmannen i din kommun. Så stöttar de dig Om det strular till sig.... MHF vill nog ha en slant för sitt utlåtande. Men det är nog väl placerade pengar Om bilen tex: är ramsned,mm. |
|
Tack får man säga, jag ska göra som du säger, en fråga bara, säkert mycket dum, men vad är en MHF station bra ide med konsumentombudsmannen, han kan säker hjälpa mig, vad annars har man han till, hehe. ------------------ www.cleandesign.se |
|
Woodman |
MHF = Motormännens helnykterhetsförbund. Tror att det numera förkortas: M-station. De har egna fristående teststationer.... |
|
Woodman: Tror du blandar ihop lite... MHF har inget med M-teststationerna att göra. M:et står för motormännen och du hittar dom på Länk där hittar du närmaste teststation mm. Även om siten låg nere nu när jag kollade. Men det lär väl ordna sig... MHF är en organisation som jobbar för nykterhet i trafiken. Motormännen är en lite bredare organisation som föröker se om alla vi bilisters intressen i olika frågor. De har bland annat varit drivande i frågan om bensinbolagens kartellbildningar. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
Ivarsch |
Om du har ett glapp när du rycker i bromskivan så kan det ju vara(förutsatt att det sitter fast som det ska) varahjullagret med.. Iofs har jag aldrig vart med om att ratten skakat så värst.. Har du nåt brummande ljud från höger fram? Märks enklast om du svänger vänster så att kraften läggs på högerdäck. Kolla det! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.