|
|
|
|---|---|
|
Jag ska svarva mina kolvar till min M20 2.5 motor med kat. För vad jag förstått av det jag läst här på forumet så ska man inte behöva köpa några nya kolvar om man har tänkt att plocka ur 350-400 hk. Vilket komp är lagomt om man tänkt ladda för 400hk? Det borde väl innebära runt 1.5 bar? För man vill ju inte sänka kompet för mycket så man tappar onödigt mycket effekt innan turbon börjar ladda. Sedan till själva svarvningen. Vad jag läst mig till så bör man utgå från botten av gropen på kolven och sedan svarva utåt mot kankterna. Det kanske är någon som vet ungefär hur mycket som är lagomt att ta för att ha lagomt komp till ca 400 hk? Hur stor diameter på själva gropen man svarvar alltså. // Jim | |
|
Lagom komp är väl ca 8:1. Strax över 1 bar ska väl nog räcka till 350hk om allt lirar ihop. Den optimala gropen i kolven är en spegelbild av förbränningsrummet (inte i djupled). |
|
| du har ju 8.8 i komp orginal, det borde ju lätt hålla för 1kg... | |
|
Vad jag förstått så går det att ladda ca 0.9 bar med orginal komp? För att komma upp till 400 krävs det väl närmare 1.5 bar? |
|
|
Nån måste ju veta hur man ska svarva. Tycker jag läst om många som svarvat så det vore ju kul att veta vad som funkar bra. Är det huvudsaken att man lämnar en kant runt hela kolven? alltså att man inte planar den rakt av. // Jim |
|
Lotus Samuel |
Som du skriver så är det viktigt att man lämnar en kant kvar så att förbränningen inte sker utmed kanterna då spikar det lättare. Själv körde jag originalkomp 8,8:1 och kunde ladda max 0,65 innan det spikade. Till min nya motor ska jag svarva ner en grop i mitten på 60mm ungefär med rundade kanter i, och så djupt som krävs för att kompet ska hamna på 8,0:1 ungefär. Hur djupt vet jag inte än men jag räknar med att svarva av ner till originalgropen. Mer än så vill man ju helst inte ta bort. |
|
Okej, Tack för svaret. Det var ungefär så jag hade tänkt mig, om man utgår från djupaste stället i gropen och sedan svarvar utåt. Svårigheten är ju att veta hur mycket man tagit så man kan räkna ut kompet. Hade kolven varit plan på ovansidan hade det ju vare lätt. Men jag antar att man får ta på ett ungefär och sedan väga för att se hur mycket man fått bort. Blir det för mycket om man tar samma djup som det är på gropens djupaste ställe och sedan svarvar en grop med plan botten och en diameter på 55-60mm eller vad som blir lagomt? |
|
|
På dom bilder jag sett av svarvade 325-kolvar svarvar man dom mer eller mindre "rakt av" men det är inte mkt det handlar om iaf. tror det var på "BMW-Andreas" sida jag såg detta och han verkar ju veta hur man får fart på en BMW-sexa med turbo. Tar man i mitten gör man ju kolven tunnare och mindre hållbar. Mao är det bäst att ta där den är som tjockast, längst upp. Hur mkt kolven bygger "över deckplan" mäter man genom att lägga en stålskala jämst med blocket, kör upp kolven tills den översta delen tar emot skalan, häller i ngn lämplig vätska i det utrymme som bildas längst upp i cylinderloppet (mäter hur mkt man får i), mäter på vilket djup KANTEN av kolven har, räkna ut volymen på den imaginära cylinder detta ger och drar bort den uppmätta vätskevolymen från detta och ni vet hur mkt kolven bygger och kan räkna ut kompet... Krånglig förklaring...JA! ;) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
Lotus Samuel |
Svarva kolven rakt av ska man INTE göra. Man vill ju att kolven ska va ungefär som en spegelbil av toppen med en grop i mitten som energin ska koncentreras till. Om kolven redan har en grop så blir den ju inte tunnare än den va innan. När man ändå svarvar kan man ju svarva till ett par helt nya kolvar istället =) |
|
Med tanke på hur lite man verkar behöva svarva så kommer det bli en grop kvar. Iaf var det så på de bilder jag såg. Nästan hela ventilförsänkningarna var kvar oxå. Så lite är det det handlar om tydligen. Ska se om jag hittar dendär bilden... Sen om den är rätt eller fel, det kan inte jag svara på. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Länk Hittade en bild på Spjuverns nya motorbygge. Jag ser att jag kan ha kommit ihåg fel om hur det såg ut. Har ingen originalkolv framför mig heller. Får åka och kolla på en helt enkelt och jämföra. Så jag inte far med osanning. ;) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
Lotus Samuel |
Precis som på bilden menar jag. Det ser inte ut som den är avsvarvad rakt av för kolven ser ut precis så original förutom gropen i mitten. Frågan är vad spjuven har för komp med den kolven? 8,0:1 ?? Är kolven på bilden glasblästrad? Ser även ut om det är borrat större kylhål bakom oljeringarna! Vad är det för vevstake på bilden? |
|
Har precis kollat hur det ser ut original. Du har så rätt så Samuel. =) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
Lotus Samuel |
AL: Frågan är om Spjuvern har rätt ;) |
|
Jag minns inte riktigt hur m20 toppen förbränningsrum ser ut, om det finns plana ytor eller om hela förbränningsrummet är urgröpt? Hur som helst så rekomenderar Graham Bell i sin bok att man har en klämspalt på ca 1mm på "road engines" och ca 1,6-2,0mm på "race engines". |
|
|
Hur ser m20b20:n kolvar ut? hur svarvar man dem för att få ett lämpligt komp? ingen som sitter på någon ritning?:> Mvh //Uffe |
|
|
Mina kolvar: Länk Min topp: Länk //Ticco Länk |
|
|
Ticco: Det ser ut som du gjort presis som jag har tänkt. Svårt att se exakt hur du gjort på bilden, men jag antar att djupet på ursvarvningen är samma som botten på den vanliga gropen? Vet du vad det fick för komp när du svarvade så? // Jim |
|
|
Det är Bäckis som har svarvat dom, kompet ska ligga på 8,0:1 //Ticco Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.