AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.538

Muttern pajjade i oljetråget!

Sida 2 av 2
Woodman
Oljepluggen är "ej ihålig i dess hela längd"..Och om det nu varit så tokigt att den mot all förmodan varit det, Så får man ställa sig frågan: Till vilken nytta ? (spara vikt) he he...
ant
Woodman: Ja det är inte helt otroligt att det är för att spara vikt.
Biltillverkarna spar vikt på många konstiga sätt. Jag jobbar med att tillverka fästelement till många stora biltillverkare.
Väldigt många fästelement (skruvar) är av specialdimension just för att spara vikt. Många gånger inte mer än några fåtal gram per detalj.
I väldigt många fall så är det det mest konstiga sätt att spara vikt, på men ändå den enda förklaringen man får när kunden frågas om varför man valt denna lösning.

==========
Min bil:Länk
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Hejsan gubbar! :-)

Har nu lyckats få ut bultresten med en vänstergängad konisk modell på gängtap!! Gick hur lätt som helst! Tack för alla svar nu kan jag sova gott igen :-)

SÅ nu kan vi knyta ihop den här tråden kanske.
Tack ännu en gång!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nu har samma sak hänt mig på min 325a... Det började inte ens ta emot förrens pluggen gick av...

Sitter gött fast där inne nu..

Nybörjaren: Är det något speciellt man bör tänka på?

---
/Chrille
Jag tror att pluggen är ihålig just för att den ska gå av innan gängan i tråget ger sig.
Spänningen i pluggen släpper ju när skallen flyger av, så det ska gå fint att dra ur den med en skruvutdragare, har själv råkat ut för detta.
samma hände för mej...ihålig bult,bara ta en skruvmejsel o en hammare o slå in skruvmejseln i hålet i bulten o sen skruva ur den :)

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Köpte ett gäng vänstergängade "gris-pittar" på biltema för 20kr... Funkade utmärkt...

---
/Chrille
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Skulle gissa på att ihåligheten kommer från tillverkningsmetoden av skruven. Den har troligtvis ingen som helst funktion.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.