AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.539

Muttern pajjade i oljetråget!

Sida 1 av 2
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Hade bytt olja och skulle skruva tillbaka muttern. Tog tyvärr i för mycket å Pack lät det. Fortsatte skruva å märte att skruven gängat ur eller dyrligt.. Efter ett tag började det läcka olja också. SÅ idag när jag tänkte skruva ur muttern för att senare byta ut den så lossnade endast framdelen och en liten del av muttern.. resten sitter kvar i oljetrågets mutterhål!! Detta är som en mardröm! Hur ska man nu ta sig till... måste man Borra bort resten eller kan mna byta oljetråg eller hur skall man göra... :(
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
menar givetvis att SKRUVEN pajjade inte nån mutter.....
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Är det en oljeplugg med ett hål i mitten? i annat fall kan du borra tex, 4-5mm:s hål och skaffa en så kallad grispitt, en vänstergängad konisk modell på gängtapp... brukar funkar kanon... Funkar som så att du gängar i grispitten åt vänster och när den börjar ta emot lite så släpper förhoppningsvis bulten och följer med ut...

Lycka till.

Diesel-räsern
Länk
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
EN annan sak är att när den lilla delen av skruven (oljepluggen) ramla ur strömmade det olja ut av bara den vilket måste betyda att den andra delen av skruven måste ha ramlat in i tråget på något sätt.. för det va ett konstant tjockt flöde av olja som forsade ut.. ingen lite strimma här inte...
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Ja tarzan 325: Den lilla del jag fick ut består utan SKruvens Huvud och kanske ett och ett halvt varv gänga. i "spetsen" på delen som ramla ur är en "grop".
Woodman
Vilket "skräckscenario" jag förstår din besvikelse.
Men det finns hopp misströsta ej det går nog att lösa.

Fråga: Du skriver "muttern" ? min motoroljeplugg är en bult 17mm Du menar väl att gängorna till bulten är pajjade ?
Eller är det den påsvetsade biten på oljetråget där man skruvar dit oljepluggen som gängorna pajjat i ?
Förklara lite mer ingående...
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Ledsen för att jag skrivit fel... är så "uppe-i-varv" Ok nu lugnar jag ner saker å ting. Oljepluggen som är en Bult har gått av i hålet till tråget. Ut ramlade en bråkdel av plugen. DVS själva huvudet på bulten samt 1.5 vavs gängning. På toppen av denna lilla bit är en perfekt rund grop (?). Så var är då resten av själva bulten.. joo antingen sitter den kvar i hålet eller så har den på något sätt ramlat in i tråget? Hursomhelt sprutade den väldigt mycket olja!!
Woodman
Okay...Då förstår jag lite bättre. (tror jag)
Eftersom motoroljan formligen forsade ut så kan det ju knappast sitta någon bit kvar av oljetrågsbulten ? vilket det nog borde ha gjort, den lilla gropen du ser av din avdragna bult är själva brottytan. Du har med största sannolikhet den felande biten till bulten kvar inne i oljetråget ? Om den inte sitter kvar i avtappningshålet till oljetråget. (lys med ficklampa & kolla om det sitter en bit kvar där ?)
Om så inte är fallet finns det endast mig veteligen en enda optimal lösning till ditt probs: Tag bort oljetråget laga det eller köp ett annat beggat på skroten.
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
WoodMan: jag stack upp en 7cm lång spik rakt in i hålet utan att det tog stopp. Så enda lösningen måste va att den avbrutna bulten ligger innuti tråget... då till min slutgiltiga fråga.... Vad kan hända om man köper en ny bult/olje-plugg och täpper igen. Kan det skada mekaniken om det ligger en bit av en bult i tråget verkligen?
Woodman
Det är en lösning...med lite tur så kanske det klarar sig..?
Annars kanske det går att skruva loss oljetråget så pass mkt att man kan få emellan en "magnetisk plockare" för att fånga upp bultrackarn så är det sedan helt riskfritt.
Jag vill nog rekommendera dig det sista Magnet alternativet.
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
En god vänn till mig, som hade tagit loss oljetråget på en opel manta sade att det fanns filter innuti, så det borde inte va några större problem... usch ikväll kommer man inte kunna sova =(
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Är hålet i tråget 12mm eller mindre?
När det var kvar så lite gängor på bultskallen skulle jag tippa att den sitter kvar i hålet i tråget, pluggen är nämligen ihålig.

Woodman
Hörru....Oroa dig nu inte i onödan det finns väl värre tabbar att råka ut för tex: pajja gängorna till stiften i toppen "kostar mkt flis" att laga. (då håller man sig nog för skratt)
Sov lungt du det är nog ingen större fara med bultbiten den ligger ju säkert där på botten.
Sätt du dit en ny oljeplugg såg att det fanns en ny modell på OK
med större magnetism än originalet kostade 80:- inkl ny kopparring. (tätning)
sedan är det bara att tuta & köra på som vanligt.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Håller med Koni knappast troligt att den ramlat in i tråget gängorna är ju långa och din gick av jäms med.Känn i hålet med lillfingret inte finns det gängor där?skulle tro att du känner insidan på pluggen.
mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Jag har för mej att Oljepluggen är ihållig i mitten fram till bulthuvudet, så det skulle kunna förklara varför det forsar olja ur hålet...
Om du ska ta bort oljetråget är det ganska lätt, hissa upp motorn med en motor lyft i lyftöglan(längst fram på bilen) så långt det går, så att motorn tar i torpedväggen.. Det är en fördel att ha skruvat bort huven.. När bilen är upphissad så långt det går är det bara att krypa under och skruva bort alla skruvar som är runt om på oljetråget, sen gäller det bara att vinkla bort oljetråget..
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
Okey så med andra ord kanske man ska försöka sig på det tarzan325 skrev...

"skaffa en så kallad grispitt, en vänstergängad konisk modell på gängtapp... brukar funkar kanon... Funkar som så att du gängar i grispitten åt vänster och när den börjar ta emot lite så släpper förhoppningsvis bulten och följer med ut..."
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljepluggen ÄR ihålig! (hålets diameter i pluggen är ca 7mm)
Bättre att pluggen går av än att gängorna rensas i tråget....!

Grispitten är nog en lämplig lösning. Det lär inte vara några större problem att få ut resterna av pluggen med den!

Mvh
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag hade en 320i -87 som jag tog ner oljetråget utan att lyfta motorn. Lossade visserligen på motorfästena, om jag minns rätt, och hissade motorn lite.
Fick lossa tråget och medans det hängde kvar på plats så släppte jag ner oljepumpen i tråget. Sedan gick det att lirka ner tråget. Jag bytte till och med vevlager på plats. Ny trågpackning och sedan tillbaka med grejerna. Trångt, men det gick.

Nödplan om allt annat går åt skogen...

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Woodman
Det stämmer att oljepluggen är ihålig ca: 5mm... i botten av pluggen finnes en ihålig bit där metallpartiklar skall fastna i dess fördjupning som dessutom är magnetisk.
Men att hela pluggen skulle vara ihålig det håller jag ej för troligt.
Låter ju dessutom helt orimligt att man skulle göra en viktig säkerhetsdetalj som motoroljepluggen försvagad genom att tillverka den ihålig...?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ihåligheten är ca 15 mm djup.
Det finns ingen magnet längst ner i ihåligheten. (och att magnetisera stål leder inte till varaktiga magneter!)

Anledningen till fördjupningen vet jag ej, men eftersom den monteras horisontellt in från sidan verkar det osannolikt att man hoppas att metallspånen skall fastna inne i pluggen!

Mvh
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Enligt hållfasthetsläran försvagar man inte en konstruktion märkbart genom att ta bort mitten, åtminstonde när det gäller vridspänningar, man kanske försvagar den 5% när man tar bort 60% av massan från mitten.
En mellanaxel och drivaxlarna håller fint, fast dom är ihåliga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.