AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
941

Instrumenten dog

Star_Peppe
I går så dog mina instrument, varvräknare, hastighetsmätare, värme samt bensin. Jag funderade på att det var en säkring som hadde gått sönder. Dock så började instrumenten fungera efter ett tag.

Varför blev det så här?

Peppe
Woodman
Hade du motortvättat..?
Star_Peppe
Nej det hade jag inte!

Peppe
Woodman
Då är det bara att byta batterierna i instrumenthuset.
Star_Peppe
Woodman, kan du utveckla detta lite? Är inte direkt hemma i garaget. Är det svårt? Jag visste inte ens att det fanns batteri i instrumenthuset!

Peppe
Woodman
Kolla med sökfunktionen ett mkt vanligt förekommande fel.
Ett råd: Löd ej dit nya batt på baksidan av instrumentet utan sätt istället dit dit en separat batt-hållare under ratten.(lätt åtkomlig vid framtida batt-byte eller sep hemma laddning)
Du gör altså en förlängning med kablage från de tidigare lödpunkterna från insrumentets kretskort till den sep batterihållaren. (mkt smidigt)
Star_Peppe
Tack
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Tror inte att det sitter några batterier på instrumentet på en sådan ny kärra, det är nog kondensatorer istället. Mina instrument var döda på min 325 -91 jag provade att löda om lödningarna utan resultat så jag köpte en på skroten för 1500kr som fungerade klockrent. Eventuellt kan det också vara en sk abs-sensor som har pajat det kan påverka instrumenten.

OO=00=OO
stefannorr
Tror ej heller på batterier,o ska väl knappast bytas på en så ny bil så snabbt.
Star_Peppe
Kan meddela att det inte har hänt igen!

Skumt, var väl något virus:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.