|
|
|
|---|---|
|
Min 320i Coupé -95 med fabrikssänkt chassi (30mm?) spårar svårt vid längsgående spår i vägen. Kör på Michelin SX-GT, 205/55*16. Mindre påtagligt men inte helt bra med vinterdäck (195/65*15). Ska det vara så?? Felinställt nånstans? Ska köpa nya däck - vad ska jag välja för att minska problemet? | |
|
Sök på forumet, det finns en hel del om detta. Är däcken slitna spårar den mer, likaså om de har en markerad "skuldra", dvs "ser fyrkantiga ut rakt framifrån", om du förstår vad jag menar. Om de är slitna kommer det förmodligen att bli betydligt bättre med nya däck. En hjulinställning är nog inte heller fel, framförallt om du inte tycker att problemet försvinner med 195/65/15. Sen får du nog acceptera en viss ökad spårtendens med ökad bredd även om det inte bör vara alltför mycket i ditt fall, eftersom dimensionerna inte skiljer så ruskigt mycket. Jag hade 195/65/15 original på min, och den spårar klart mer med 225/45/17, även om det numera med nya däck och en hjulinställning är betydligt bättre, rentav acceptabelt. Min första tanke efter att ha köpt en uppsättning 17-tummare med slitna däck var att detta kan bara inte vara sant. Riktigt otrevligt. En stor del av den förklaringen låg i däcken, skuldran var närmast 90-gradig, och de var som sagt slitna, sen var det Hankook Ventus, inte världens bästa däck. Om du ska köpa nya däck så prata med din däckhandlare, eller helst med flera handlare, så bör du få en uppfattning om vad du ska satsa på för att få den sortens däck som du vill ha. |
|
|
Går det inte att få bort spårkänsligheten? Man tycker ju på att bilar i de här prisklasserna så borde det inte höra hemma. Min 318i hade 195/65/15 och spårade, provade en 325i E46 med 225/45/18 och den spårade ännu mer. |
|
|
Rund skuldra tycks ju vara en del av lösningen. Lustigt nog rekommenderade en handlare just Hankook Ventus just av det skälet, dvs de skulle ha väl rundad skuldra. Har inte hunnit söka vidare på forumet, men det ska bli. Annars har jag lärt mig leva med det här beteendet under de fem år jag haft bilen - den är ju så skön för övrigt! Tydligen är jag inte ensam om problemet. |
|
Woodman |
Lars: Köp inte Hankook-Ventus. Då lär du få STORA problem. Varför däckhandlaren talar sig varm om dessa problemdäck beror på att han nästan köper in dem gratis. (störst vinst) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.