AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
468

Alpina E60 - V8 Compressor

dunstan
Ser ut att bli en Alpina E60 med samma V8 med kompressor som i nya B7.
Länk

"I have also tortured him with questions about the E60. It will be getting the V8 Compressor which is already on the B7 "

Det lär ju bli en mycket trevlig bil...
Pe
27
Pete
325iC -94
Blir säkert en trevlig bil, Alpina kanske till och med kan göra nåt åt bilens utseende, dvs göra något ultrafult till mindre fult...
Jag tror Alpina lyckas.
dunstan
Det är alltså en V8 med kompressor och 470hk/650nm. I E65(b7) flyttar den bilen till 100 på 5.5s. Rätt bra med tanke på slagskeppet den flyttar. ;-)

Undrar hur snabbt den flyttar på en E60? ;-)

Det lär bli närmare 4.7 sek eller något sådant.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
"He has also acknowledged that there won't be an M version of the Z4."

SNYFT!! :-((

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Kolla in Harteg H50 Z4 då.... den är nog bättre än en M.....
dunstan
nofx16: Fast det kommer en Alpina Roadster S! 3.4l 6a med >310hk och som sagt en "Alpina"! ;-)

Harteg är säkert kanon. Fast de brukar se lite vulgära ut tycker jag.
dunstan: kolla in Hartegs sida får du.... skapligt clean kan man säga... med M5 motorn i sig.
dunstan
S328R: Den var rätt brutal faktiskt! V8 med 400hk och 500nm i en Z4!!! Typ M5 motor i en Z4. Brutalt!!! Och den var faktiskt snyggt stylad. Ärligt talat så har jag nog blandat ihop Harteg med Hamann. Hamman brukar vara vulgära skulle jag säga... ;-) Var inne på Hamman sida också och tittade lite. Hua ögonlock på en bil 2003!!! Hur läskigt är inte det??? ;-)
dunstan
"hartge" skall det vara. Länken till siten är www.hartge.de och vill Ni se läskigt stylade hamann bilar så Länk
dunstan
AC Schnizer har en snygg tolkning på Z4 också! Helst med typ III fälgarna!!!

Website:
Länk
dunstan
Hittade följande:

"BMW Motorsport division is still undecided whether to go-ahead & build a Z4M.
It could be launched at the Detriot Motorshow next January & could feature the V8 destined for the next generation M4 (know as the current M3). It should produce over 350 Bhp & be priced around £38,000 to inable it to compete with the Porsche Boxster S.

Three new tuned versions of the new Z4 can soon be optained as an alternative;

Hartge Z4 5.0
Using the M5's 5.0 Litre V8 400 Bhp engine shoehorned into its engine bay, with 368Ib of torque, should do 0-60 Mph in 4.2 secs & capable of over 180 Mph. Priced at £80,000 on sale now.

Alpina Roadster
Slotting in the 3.3 Litre straight six engine from it's B3 E46 that delivers 300 Bhp with 266Ib of torque. Six speed manual gearbox with leather & wood Alpina trim. Priced at £40,000 on sale early 2004.

AC Schnitzer Z4 30
Schnitzer uses the standard 3.0 litre straight six engine & then bolts-on a Supercharger to boost performance to 295 Bhp with 280Ib of torque. Options include stainless steel exhaust, short-shift gearbox, beefed up suspension & brakes plus spoilers & hugh alloys. Priced at £38,000 on sale September 2003."
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Synd att ett i grunden så bra chassie som e85an inte får en M kompis :(

Alpina och Hartge är säkert roliga - liksom prislappen :(
acey:

Än är nog loppet inte kört för en Z4M....

Kan säga att plats för att stoppa in en norsk fläkt i Z4 motor utrymme finnes.

Du som har hyfsat när kanske blir först eller?Vore fräkt att ha runt Gotland:))
chrille70
Jag kan inte förstå logiken bakom att BMW utesluter Z4M. Z4 är ju en riktigt sportvagn med allt vad det innebär, så den borde ju med vissa modifieringar kunna bli en riktigt läcker M-sportvagn!!! Att BMW valde att inte göra M-modeller av X5 och 7-serien kan man väl till viss del förstå, men varför inte på Z4:an...???

Mvh Chrille
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
starre: Kan BMW Sverige skaka fram en Z4 SMG för provkörning så kanske jag hinner införskaffa en innan gotland. ESS, varför inte problemet är att jag får slanta upp ännu mer för M6an när det är dags för byte sen ;))

Jag tycker det är dags för bmw att göra en supersportbil i enzo klass ihop med WilliamsF1.

chrille70,

själv kan jag inte förstå logiken i att BMW inte har turbo på sina bensinbilar....

/Simon
dunstan: Ja... dom märkena får man verkligen inte ta fel på... det är ju lite skillnad.

Ja, det ska bli kul att se vad som händer med Z4... jag menar att Z3 Coupen skulle ju inte ha kommit om inte BMW egna anställda hade tagit saken i sina egna händer... så inget är väl kört.

Är du redan användare? Logga in i menyn.