AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
484

Byte av skivor och belägg E39

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag behöver byta skivor och belägg bak på min e39:a, Någon som vet vad det kostar, och var man köper det. Är det BMW som gäller, eller finns det andra bra alternativ.

BMW CS #5206
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bäst avvägning mellan pris och kvalitet är nog BMW-original.

Bromsskivorna bak kostar drygt 700 kr/st (ca 1500 kr totalt) och bromsbeläggen för bakhjulen kostar nästan 700 kr

Summa summarum: ca 2200 kr för materialet.

Du kan köpa motsvarande kvalitet hos t ex mekonomen, men de är inte billigare (snarare dyrare!).

Arbetet är relativt enkelt och har du bara tillgång till en 7mm insexnyckel (finns på biltema för ca 15 kr), klarar du dig med vanliga verktyg.

Mvh
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag bytte för ngt år sedan satte Mekonomens skivor bak men BMW orginal klossar och backar till handbromsen.
Om jag idag skulle byta dessa delar skulle jag sätt dit BMW orginal vad gäller skivorna, håller dessa ett strå vassare än "pirat". Pirat rostar betydligt mer än orginal skivorna detta pga ytbehandlingen på dessa skivor.

Mitt råd // Tommy

NoFear
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Rekommenderar också "BMW Orginal", fast från andra ÅF.

Då tillverkaren av bitarna är ATE Continetal Teves kan man köpa "orginal-delar" från deras ÅF i stället, fortfarande ofta till lägre pris trots BMW's prissänkningar.

Var att köpa samt fullständig reservdelskatalog finner man på Länk efter lite klickande.

Vill man ha den kosmetiska och (psykologiska?) prestanda-höjning man kan få ;) med hjälp av skårade orginal-skivor kan man bara få tag i det via ATE's ÅF, inte BMW. Dessa går under namnet Powerdisc.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.