AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
528

Balansering av däck

snakeplisken
Tja! Har ett litet problem. När jag kör med bilen upptill 90 så är allting lungt men efter 100-160 skakar hela bilen, bränner man på ytterligare försvinner skakningarna har varit hos däckfirma och balanserat däcken det funkade inte har till och med bytt orginal fälgarna till nya orginal fälgar men inte ens det hjälpte jag har ställt av bilen under vintern kan det vara så att däcken har fått morgon sulor.

Är dessa däck bra. dessa har jag nu.
pirelli 6000 205/50-16

Det är så tråkigt att bara åka i 90 på motorvägen Hjälp!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Däcken är förmodligen inte helt runda. även om balansmaskinen säger att allt är ok så har de toleranser som upptill 5 gr har du sedan sportchassie
tar blir bilen ännu känsligare för orundhet.
En absolut nollbalansering där alla värden är noll
betydar att den som balanserar får lägga mer tid på arbetet
Hade samma problem på min E39 jag flyttade runt hjulen mellan fram och bak tills jag var säker på vilket hjul som inte var bra. Det var bara lite orund ,vilken annan bil som helst hade tolererat det , jag har en mycket förstående däckhandlare som byte ut däcket utan knorr.Kolla även med en annan balansmaskin den kan vara olika inställda.Dessa perfekta hjul körda 300 mil står nu i garaget 205-65-15 lm-fälgar Uniroyal 540 tillsalu pga kunde inte låta bli ett bra pris för 17 tums M-hjul

Hasso
Prova att balansera däcken när dom sitter på bilen det blev en markant skillnad på min kompis 325a när han hadde samma problem.

snakeplisken
Hur går det till
Jonny T
Hej snakeplisken,
Att dina hjul är i balans säger inget om rundheten tyvär. Har bytt många hjul på olika bilar och kommit fram till att Michelindäcken är helt rund. Det är mer än jag kan säga om Firestone, Pirelli, Gislaved, Uniroyal, regumerat mm. Köpte en sprillans kompact -00 och det första jag gjorde var att ta av de nya pirellidäcken för att montera beg. michelinhjul. Vägljudet blev lägre och rattkänslan blev jämn och stabil. Har inga aktier i Michelin även om man kan tro det. En sak till.. kolla balansviktens storlek. Med en perfekt alu-fälg och ett bra däck så ska det inte behövas mer än en 25-gramsvikt per sida för att få "noll" i balansmaskinen. Är det mer så är inte däcket hundra. Har flera gånger råkat ut för att inga vikter behövts på michelinhjul. Balans på plats (gummiverkstad) ger ett bättre resultat då du även balanserar bort ev. obalans i bromsskivan, glöm då bara inte hur hjulet satt på skivan vid ev. demontering. Lycka till.

J.T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.