AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
942

Bmw e30, säker bil?

Hej, kör för tillfälet runt med en bmw 528 e28 trivs ganska bra med den men e sugen på lite omväxling... så jag kikar lite på 325:an "e30" och skulle villja ha lite tips ang dem... samt om bilen är krocksäker... e36:an ska ju tydligen inte vara särskilt krocksäker...
Mvh//Tobbe

12 tums ratt e MANLIGT :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Om du tycker att e36an är osäker så vill du nog inte veta hur e30in klarar sig i en krock.
X-
375
X-ray
325i -87
40 % osäkrare att krocka med än volvo o.d, stog det i afonbladets bilaga för ett tag sen (är inte riktigt säker på uppgifterna :) )

"Am Der Necht Der Dam Gebissen"
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Allt är relativt, inte minst bilsäkerhet. En E30 är inte särskilt säker jämfört med en modern bil, det är ju trots allt en drygt 20 år gammal konstruktion. Det saknas mycket modern säkerhetsutrustning et.c. Men om jag förstår dig rätt är alternativet inte att köpa en ny bil? Jag tror att den står sig hyfsat mot bilar från samma tid.

Sannolikt är E30 mindre säker än din E28 helt enkelt för att den är mindre och lättare. Du får väl väga det mot nöjet att få lite omväxling.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Skärp dig Tobbe! Du är 18 år! Du ska inte börja tänka på säkerheten förens om minst 10 år... Nu ska du enbart bry dig om ekonomin och körglädjen! Köp e30!

OBS! Ta detta inlägg med en nypa salt!

Min bil: Länk
Hehe... ja men grejen är att jag är anningen skeptiskt mot mindre bilar efter att jag var med om en krock förra sommaren med en polare.. Han hade en toyota corolla 95:a tror jag o han vi frontade med hade en v40.. corollan var plat i fronten v40:n var obetydligt skadad i jämförelese med corrolan pluss att dem som åkte i v40 en hel barnfamilj med småbarn klarade sig utan skador medans min polare låg i koma i typ 3 dagar o jag fick spruckna revben samt bröstben.... "bör tillägas att kompissen körde utan bälte" så helt seriöst så ser jag säkerheten som ngt mkt allvarligt... kanske låter löjligt men så e det... o tro mig man kan ha roligt i en 5 serie med : ) så det får väll bli en m535 tack för tipsen

12 tums ratt e MANLIGT :)
Gemini__
Klart du ska införskaffa dig en M535:a, underbar vagn. E28:an känns mycket mer gedigen och rejäl än E30:n.

Lite kuriosa(ang. säkerhetstänkandet på 80-talet) saxat från "Svenska E28 siten"
Länk

//Tompa
Gemini__
Länk
Gemini__
ojda, hittade ännu mer info ang. detta. Håll till godo. --------->
Länk
Rico80
det är som x-ray skriver enligt aftonbladet ä¨r alla e30 modeller ca 40% sämre än genomsnitts bilen är krocka med men volvo låg 30% över så skilnade mellan tex en volvo 740 o bmw e30 är 70% i krocksäkerhet kan va värt att tänka på!!!

*Gaspedalen har bara ett läge i botten*
in
124
insomniac
323i Exclusive -86
E30 fick bottenbetyg i folksams krocktest oxå... säkrast är att inte krocka!!!
Rico80
fan du det va en bra idé att alla inte tänker på det =)

*Gaspedalen har bara ett läge i botten*
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
tobbelito: Du tänker helt rätt, tråkigt bara att du var tvungen att krocka för att få insikt. Många 18-20 åringar tror att de är odödliga och därför inte behöver säkerhetsdetaljer. De är ju de som behöver det bäst! Ovana förare och många år kvar av livet.
Jag skulle hellre sabba kroppen i en olycka som 40åring än som 18åring.
E36 är inte en säker bil med dagens mått mätt men den fick iaf 20% säkrare än medelbilen i Folksams test, E30 fick 40% sämre än medelbilen.....
Köp en fin E36 eller en E34.
Det är alltid så att tyngre=bättre och nyare är också bättre.
På 70-talet när E30 utvecklades fanns inget säkerhetstänkande alls i jämförelse med idag.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
E30 är nog jämställd med en kundvagn vad gäller krocksäkerhet. Är nog dock betydligt mycket bättre än en Honda Civic eller liknande av samma årsmodell, men det är inget under av säkerhet precis.
Skall du åka säkert -> köp en S-klass.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
E30 är säkert livsfarlig att krocka i. Men de gynnas nog inte i statistiken direkt eftersom det är en bil som förmodligen krockas mycket hårt och ganska ofta! Jämfört med andra bilar.

Usch vill inte tänka på att krocka ens. Uh ruggigt
Ta det lugnt där ute!!

mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.